به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

این توضیحات و عنوان از ویرایش قالب ، قابل تغییر است.

مکان تبلیغات شما

امکانات وب

پر مخاطب ها

    عضویت

    نام کاربري :
    رمز عبور :

    مبارزه با تخلفات اداری و فساد در دستگاه های اجرایی یکی از مهمترین اهداف هر دولتی است. راهکار پیش بینی شده در قانون اساسی و قوانین عادی کشور برای این موضوع، تشکیل سازمانی به نام «سازمان بازرسی کل کشور» است. علاوه بر اینکه سازمان نظارت مستمر بر سازمان های اداری دارد، افراد نیز می توانند تخلفات را به سازمان بازرسی کل کشور گزارش دهند.

    سازمان بازرسی کل کشور

    بر اساس قانون اساسی یکی از مهمترین وظایف قوه قضائیه نظارت بر حسن اجرای قوانین است. بدین منظور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سازمانی برای انجام این مهم پیش بینی شده است. البته در طول سالیان گذشته، نظارت بر دستگاه های دولتی همواره حائز اهمیت بوده است و سابقه نظارت را در قوانین مختلف می توان یافت. اما در سال های اخیر، مقابله با فساد به موضوع مهمی تبدیل شده است که مشروعیت دولت ها را تضمین می کند. مبنای تشکیل سازمان مبارزه با فساد در کشور قانون اساسی است که بر اساس اصل یکصد و هفتاد و چهارم این قانون، بازرسی کل کشور زیر نظر رئیس قوه قضائیه انجام می شود. حدود اختیارات و وظایف این سازمان را قانون معین می کند.»

     

    وظایف سازمان بازرسی کل کشور

    همانطور که اشاره کردیم مهم ترین وظیفه سازمان بازرسی کل کشور اطمینان از اجرای صحیح قوانین در دستگاه های دولتی است. بدین منظور وظایف سازمان بازرسی کل کشور در قانون عادی با عنوان «قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور» مشخص شده است. بر اساس این قانون، بازرسی سازمان های دولتی توسط سازمان بازرسی کل کشور به سه صورت انجام می شود:

     

    - بازرسی مستمر از سازمان های دولتی به صورت منظم سالانه.

     

    بازرسی های فوق العاده با دستور مقام معظم رهبری یا با دستور رئیس قوه قضائیه یا به درخواست رئیس جمهور، کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی یا وزیر یا رئیس دستگاه مربوطه انجام می شود.

     

    همچنین افراد می توانند از طریق سایت سازمان بازرسی کل کشور bazresi.ir که این سازمان به این گزارشات و شکایات رسیدگی کرده است به سازمان بازرسی کل کشور برای گزارش تخلفات اداری در دستگاه های اجرایی به سازمان شکایت کرده و نتیجه را اعلام کند. .

    مبینا قره گوزلو
    سه شنبه 31 / 3 - 10:10 PM
    بازدید : 281
    برچسب‌ها :

    حکم مهریه زن معتاد و درخواست طلاق زوجین
    برای پاسخ به این سؤالات به ماده 1133 قانون مدنی اشاره می کنیم که مرد می تواند با رعایت شرایط مندرج در این قانون در دادگاه تقاضای طلاق زن خود را بنماید. اگر بخواهد می تواند زن خود را طلاق دهد و دلیلی ندارد که مرد او را طلاق دهد.

    روال کار بدین صورت است که پس از مراجعه به دادگاه و ارجاع دعوا به داوری توسط دادگاه در صورت عدم سازش گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق و زوجین پس از مراجعه به دفاتر طلاق و قرائت حکم طلاق، طلاق آنها ثبت شده است.

    طلاق نیازی به اثبات اعتیاد یا خیانت ندارد
    بنابراین زن و شوهر می توانند به راحتی این کار را برای جدایی از همسر خود انجام دهند و نیازی به هیچ دلیلی مانند اعتیاد یا خیانت و ... ندارند.

    در رابطه با موضوع مهریه باید بگوییم که مهریه یکی از مهمترین و اساسی ترین حقوقی است که به محض وقوع عقد به زن تعلق می گیرد و به محض وقوع عقد مهریه به ملکیت زن در می آید.

    اگر زن بعد از عقد مهریه خود را از مرد مطالبه کند، مرد مکلف به پرداخت آن یا پرداخت آن است.

    اعتیاد حق مهریه را از بین نمی برد
    اگر زنی معتاد به مواد مخدر باشد مرد باید مهریه همسرش را بپردازد و اعتیاد تاثیری در کاهش و حتی کاهش مهریه او نخواهد داشت.

    بنابراین اگر به موضوع مالکیت زن بر مهریه توجه کنیم، باید گفت که زنان به محض وقوع عقد، مالک مهریه خود می شوند، حتی زنان معتاد یا زناکار.

    پس اگر مردی با همسر معتاد خود رابطه جنسی داشته باشد و بعد بخواهد او را طلاق دهد یا حتی مهریه خود را بدون طلاق همسرش مطالبه کند، تمام مهریه باید به زن پرداخت شود و اعتیاد زن به معنای عدم وجود مهریه نیست. متعلق به او و اگر نکاح زن معتاد قبل از جماع به طلاق ختم شود نصف مهریه به آن زن تعلق می گیرد.

    اعتیاد زن باعث کاهش مهریه نمی شود
    چون در زمان عقد مهریه نصف می شود و فقط عدم وجود رابطه زناشویی در اینجاست که مهریه را نصف می کند و زن معتاد تاثیری در کاهش مهریه ندارد بنابراین اعتیاد زن او را از این امر محروم نمی کند. حق مهریه یا حتی کاهش آن. میزان مهریه او نیز افزایش نمی یابد و اگر مردی بخواهد همسر معتاد خود را طلاق دهد باید مهریه او را به طور کامل بپردازد.

    آیا زن معتاد حق دریافت نفقه دارد؟ شرایط دریافت نفقه زن معتاد چیست؟
    مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه عبارت است از کلیه نیازهای متعارف زن از قبیل مسکن، غذا، اثاثیه، هزینه های منزل و درمان و در صورت عادت یا نیاز به خادم به دلیل نقصان یا بیماری.

    باید بدانیم که قانون برای نفقه مبلغ مشخصی تعیین نکرده است و زن در صورت تمکین ملزم به پرداخت نفقه خواهد بود. تمکین یعنی زن با شوهرش رابطه زناشویی داشته باشد و به زنی که تمکین نکند فاسق گویند. اینکه زوجه در محل سکونت شوهر خود سکونت داشته باشد به این معناست که زن در صورتی که در محلی که شوهر تعیین می کند زندگی کند در صورتی که زن در محل سکونتی که شوهر انتخاب کرده و بدون رضایت شوهر در جای دیگری زندگی می کند مستحق نفقه است. یا خروج از منزل نامشروع است و شوهرش شرعاً نمی تواند نفقه او را بدهد.

    نفقه مربوط به تمکین است نه اعتیاد
    بنابراین با توجه به مطالب فوق باید بگوییم که نفقه زن فقط مشروط به تمکین است و مسائل دیگری مانند اعتیاد یا خیانت و جنایت و ... باعث از بین رفتن حق نفقه زن نمی شود.

    نکته دیگری که در مورد نفقه خالی از لطف نیست این است که قانون به توانایی مالی مرد در موضوع نفقه توجهی نکرده است، اما طبق رویه موجود کارشناسان با توجه به نفقه مرد در عمل میزان نفقه را تعیین می کنند. ظرفیت مالی.

    برای مصالح خانوادگی اگر مردی از نظر مالی قوی نباشد به طور نامحسوس و ضمنی آن را در نظر می گیرند و نفقه همسرش را کمتر تعیین می کنند.

    مبینا قره گوزلو
    دوشنبه 30 / 3 - 5:47 PM
    بازدید : 246
    برچسب‌ها :

    جرایم مواد مخدر اغلب با کشف مواد مخدر کشف شده در اختیار متهم اثبات می شود. البته کنترل های نامحسوس و تعقیب متهمان تا کشف مواد مخدر و دستگیری آنها در حین ارتکاب جرم نیز از جمله اقداماتی است که دادسرا و دادگاه بر اساس گزارش ها و گواهی ماموران به آن استناد می کنند. در این جرایم اغلب اثبات بی گناهی بسیار دشوار است زیرا متهم با مواد مخدر شناسایی و دستگیر می شود.

     

    ماهیت این جرایم به گونه ای است که دلیل اثبات کشف مشترک مواد در اختیار افراد است. در این جرایم، شواهد دیگری مانند سند، نظریه کارشناسی و DNA به ندرت یا شاید هرگز موضوعی برای استناد پیدا نمی کنند. این امر و همچنین مجازات های سنگینی که برای این دسته از جرایم در نظر گرفته می شود، نیاز به وکیل متخصص در این زمینه را برای وکالت پرونده مواد مخدر ایجاد می کند. یعنی وکیل جرایم مواد مخدر.

     


    کدام دادگاه به جرایم مواد مخدر رسیدگی می کند؟
    بر اساس بند ج ماده 303 قانون آیین دادرسی کیفری، کلیه جرایم مربوط به مواد مخدر، روانگردان و پیش سازهای آنها و قاچاق اسلحه، مهمات، اقلام و مواد کنترل شده در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود. دادگاه انقلاب در مرکز هر استان تشکیل می شود. اگر شهرستانی دادگاه انقلاب نداشته باشد، متهمان جرایم مواد مخدر به نزدیکترین حوزه قضایی که دادگاه انقلاب دارد اعزام می شوند.

     

    مجازات جرایم مواد مخدر طبق کدام قانون است؟
     همچنین وجود شرایط مربوط به جرم و نحوه ارتکاب آن و ویژگی های مجرم از عوامل مؤثر در میزان مجازات است.


    وکیلی که در زمینه وکالت پرونده های مواد مخدر فعال است باید به همه این نکات توجه داشته باشد و هر یک را بررسی و در اختیار مقام محترم قضایی قرار دهد زیرا در این دسته از پرونده ها جزئیات بسیار مهم و تعیین کننده ای در جریان مورد است.

     

    حبس برای جرایم مواد مخدر بر چه اساسی است؟
    در این دسته از جرایم با توجه به نسبت وزن مواد مخدری که حمل یا نگهداری می شود، مجازات حبس در نظر گرفته می شود.

     

    آیا اموال ضبط شده از جرایم مواد مخدر مصادره می شود؟
    علاوه بر مجازات های پیش بینی شده برای جرایم مواد مخدر، مصادره کلیه اموال ناشی از این مسیر نیز در حکم ذکر شده است. البته این توقیف به استثنای حکم معمول برای خانواده محکوم یا به اصطلاح مستثنیات شرعی است.

     

    دادگاه مکلف است مشخصات دقیق اموال توقیف شده را اعلام کند. ضمناً در حکم مال صغیر که بنا به نظر کارشناس یا کارشناس استثناء محسوب می شود دقیقاً قید شده است.

     

    آیا می توان جرایم مواد مخدر را کاهش داد؟
    همانطور که می دانید پرونده های جرایم مواد مخدر با یکدیگر متفاوت بوده و در هر کدام بسته به نوع مواد مخدر و شرایط جرم و سایر اجزای پیچیده مجازات های متفاوتی در نظر گرفته شده و در نتیجه امکان تخفیف در آنها وجود دارد. ناهمسان. است. اما در مجموع عواملی مانند همکاری موثر، نوع و میزان مواد مخدر کشف شده، حسن رفتار و سابقه مرتکب در زندان، سن و بیماری و سایر عوامل می تواند در اجرای احکام تخفیف در مجازات جرایم مواد مخدر موثر باشد. وکیلی که در وکالت پرونده های مواد مخدر تخصص دارد، در بسیاری از موارد می تواند هنر وکالت را به نمایش بگذارد تا مقام قضایی را متقاعد کند که بالاترین تخفیف را برای موکل خود دریافت کند.

     

    آیا امکان تعلیق یا تغییر مجازات جرایم مواد مخدر وجود دارد؟
    پاسخ به این سوال چون در قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر ذکر نشده است ابهاماتی ایجاد می کند. در این راستا نظر مشورتی به شماره 1079/7/92 در سال 1392 صادر شد که توانست تا حدودی این ابهامات را برطرف کند. در این نظریه بیان شد که به جز مواردی که به موجب ماده 47 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 از مقررات تعلیق خارج شده اند، سایر جرایم مذکور در قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر قابل تعلیق است.

     

    یک وکیل فعال در زمینه وکالت از مواد مخدر می تواند با آگاهی و تجربه از چنین نکات ریز و پیچیده ای که در این دسته از جرایم وجود دارد، رأی را تا حد زیادی به نفع موکل خود تغییر دهد.

     

    مجازات جرایم مربوط به مواد مخدر در چه مواردی افزایش می یابد؟
     جرایم استفاده از سلاح یا حمل سلاح مجازات تشدید می شود.

     

    آیا می توان به جرایم مواد مخدر اعتراض کرد؟
    آره؛ احتمال نقض آرای صادره در دادگاه بدوی به دلیل واخواهی در مرحله تجدیدنظر وجود دارد. امکان رسیدگی مجدد به پرونده نیز وجود دارد. وکیل وکالت پرونده مواد مخدر می تواند با علم و تجربه خود در موارد اعتراض به آراء مانند تجدیدنظرخواهی یا اعاده دادرسی روند پرونده را تا حد زیادی تغییر دهد.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 1:28 PM
    بازدید : 222
    برچسب‌ها :

    مزیت این نوع شرکت بازرگانی این است که می توان با سرمایه اندکی تشکیل داد. بنابراین مانند شرکت سهامی نیازی به رعایت حداقل مبلغ قانونی به عنوان سرمایه اولیه نخواهد بود (مثلا سرمایه اولیه می تواند یک میلیون تومان باشد).

    ثانیاً این نوع شرکت در صورت ضرر و زیان و مقابله با تحریم ها و ... که باعث بدهی زیادی به شرکت شده است، شرکا را به این طلبکاران بدهکار نمی کند. در واقع بدهی به شرکا نمی رسد. بدهی های شرکت نباید توسط شرکا پرداخت شود. به این معنی که مسئولیت بدهی شرکت محدود به مبلغی خواهد بود که هر یک از شرکا آورده اند. (همان یک میلیون تومان که در بالا ذکر شد) یعنی فقط دارایی های شرکت وثیقه بدهی ها و مطالبات طلبکاران خواهد بود.

    اساسنامه و اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود
    لازم به ذکر است که این نوع شرکت نیازمند تهیه، تنظیم و ارائه شرکت نامه به اداره ثبت شرکت ها می باشد. بنابراین ارائه اساسنامه برای شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است. اگر در شرکت هایی ثبت شده باشید احتمالاً با اصطلاح اساسنامه آشنایی نسبی دارید.

    شرکت با مسئولیت محدود نیازی به اساسنامه ندارد، اما به دلیل الزام قانون ثبت، اساسنامه ای که برای تشکیل شرکت لازم است باید به صورت رسمی منعقد شود (دفتر اسناد رسمی) در غیر این صورت در محاکم و دادگاه ها نادیده گرفته می شود. مقامات دولتی

    شرایط شرکای شرکت با مسئولیت محدود و متن اساسنامه
    این نوع شرکت باید دارای دو مجموعه ویژگی حقوقی مبتنی بر قانون تجارت و قانون مدنی باشد. همچنین هدف از تشکیل شرکت، ارتکاب اعمال خلاف قانون نیست (ماده 190 قانون مدنی). علاوه بر موارد فوق، شرکت باید دارای موضوع خاصی باشد. یعنی موضوعی که فعالیت اصلی شرکت است. به عنوان مثال اگر شرکت تهیه غذا برای کارکنان یک اداره در قسمت موضوع تشکیل شده باشد، باید به شرکت خرید و فروش مواد اولیه غذایی، فرآورده های پخت و پز و ... اشاره و ذکر شود. کار خواهد کرد.

    از شرایط خاص در قانون تجارت می توان به تقویم و تسلیم درآمد نقدی و غیر نقدی اشاره کرد و میزان درآمد غیر نقدی را نیز ذکر کرد.

     در شرکت نامه چه مواردی باید ذکر شود؟
    تشکیل شرکت با مسئولیت محدود باید با توافق کتبی بین شرکا صورت گیرد. کلیه شرکا باید قرارداد یا اساسنامه را بپذیرند و امضا کنند. توصیه می شود ارزش درآمد و سهم شرکت در سود و زبان شرکت در شرکت نامه قید شود. و با ذکر نام کلیه شرکاء میزان سهم الشرکه و صد صد آن به صراحت قید شود. از دیگر نکات مهمی که باید در شرکت نامه ذکر شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    نحوه انتخاب مدیر
    شرایط انتخاب مدیر در شرکت با مسئولیت محدود
    شرایط انتخاب مدیر در شرکت با مسئولیت محدود
    نکته دیگری که در اساسنامه باید به آن اشاره شود نحوه انتخاب مدیر و مدت تصدی وی است (مثلاً مدیر با اکثریت آراء اعضا انتخاب می شود و به مدت دو سال به عنوان مدیر شرکت را اداره می کند).

    مدیر را برکنار کنید
    در شرکت با مسئولیت محدود بهتر است شرایط عزل مدیر ذکر شود. تا بعداً شرکا با مشکل خاصی در خصوص عزل مدیر و عدم اعتماد وی مواجه نخواهند شد.

    در حدود اختیارات مدیر
    نکته دیگری که در شرکت با مسئولیت محدود باید مورد توجه قرار گیرد حدود اختیارات مدیر است. به عنوان مثال شرکا معاملاتی بالاتر از 100 میلیون تومان را علاوه بر اجازه مدیر منوط به تایید (تصویب) اکثریت اعضا انجام می دهند.

    تشکیل هیئت نظارت
    اگر تعداد اعضا بیش از 12 نفر باشد، باید هیئت نظارت تشکیل شود که حداقل سالی یک بار تشکیل جلسه دهد. در صورتی که خود اعضا کمتر از 12 یا 12 نفر باشند، شرایط نظارت شرکا باید ذکر شود.

    وارد شرکت شوید
    شرایط ورود نیز مهم است. این شرایط به تشخیص مدیران در اساسنامه مشخص شده است. در صورت فوت یکی از شرکاء نحوه اداره و ادامه فعالیت شرکت باید در اساسنامه قید شود.

    واگذاری سهام شرکت
    انتقال سهم الشرکه به غیر شرکا فقط با اکثریت عددی شرکاء به اضافه اکثریت سه چهارم سرمایه شرکت امکان پذیر است. بنابراین در صورت وجود 10 نفر شریک با ده درصد سهم الشرکه باید 8 نفر با واگذاری این سهم موافقت کنند و این مبلغ قابل کاهش نیست.اساسنامه با توجه به اعتبار این ماده قانونی.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 1:33 PM
    بازدید : 236
    برچسب‌ها :

    شرکت با مسئولیت محدود چه نوع شرکتی است؟
    اگر شما هم جزو افرادی هستید که می خواهید از فعالیت شرکت های با مسئولیت محدود اطلاعاتی کسب کنید و با این نوع شرکت ها آشنا شوید، بهتر است با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که شرکت با مسئولیت محدود چه نوع شرکتی است. اگر به دنبال راه اندازی یک شرکت با مسئولیت محدود هستید و یا یکی از موسسان و بنیانگذاران این شرکت هستید و اخیرا با مشکلات حقوقی زیادی مواجه شده اید که قادر به حل آن نیستید، این مهم را به تیم حقوقی ما بسپارید.

    مطمئن باشید ما به دنبال رفع نگرانی های ذهنی شما و کمک به شما با تیم متخصص تا پایان مراحل قانونی خواهیم بود.

    اطلاعات کلی
    ابتدا برای کسانی که قصد ثبت شرکت و راه اندازی آن را دارند باید اطلاعات کلی در مورد این نوع شرکت و به خصوص مسئولیت موسسین و شرکا در قبال طرفین قرارداد شرکت ارائه دهیم. بنابراین لازم است تعریفی از این نوع شرکت ارائه شود. نحوه تشکیل شرکت با مسئولیت محدود
    این شرکت زمانی تشکیل می شود که دو یا چند نفر برای اموری که صرفا تجاری است گرد هم آیند. هدف این است که در صورت خسارت زیاد، همه آنها به میزانی که آورده اند، مسئولیت بدهی شرکت را بر عهده بگیرند، به عبارت دیگر، هر یک از آنها مسئول بخشی از بدهی یا خسارت خواهند بود.

    در این نوع شرکت، شرکا فقط به میزانی که آورده اند مسئول هستند. به عبارت ساده تر، این بدان معناست که آنها هیچ مسئولیتی جز پولی که در ابتدا آورده اند و سرمایه اولیه شرکت نخواهند داشت. این نوع شرکت در ایران بسیار محبوب است. زیرا تشریفات شرکت بسیار ساده است. و راه اندازی آن با حضور دو نفر امکان پذیر است. تاسیس شرکت با مسئولیت محدود
    برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود علاوه بر ثبت آن در اداره ثبت شرکت ها به موارد زیر نیاز داریم:

    تعداد مورد نیاز برای تشکیل شرکت
    شرکت با مسئولیت محدود چه نوع شرکتی است؟
    حداقل دو موسس برای تشکیل شرکت مورد نیاز هستند. دو شخص حقیقی یا دو شرکت تجاری (شخصیت حقوقی).

    سرمایه نقدی و غیر نقدی
    سرمایه نقدی و غیر نقدی (مانند دارایی) باید تقویم و ارائه شود. بنابراین درآمد شرکت می تواند صد میلیون تومان به اضافه خانه باشد، خانه باید تقویم باشد و مبلغ آن در شرکت نامه قید شود.

    تقویم در قانون به معنای قیمت گذاری است. بنابراین این درآمد غیرنقدی (املاک) باید در روز تاسیس قیمت گذاری شود. مثلاً در شرکت نامه ذکر شود که خانه یک میلیارد تومان (تقویم) قیمت گذاری شده است. عدم قیمت گذاری موجب مسئولیت کیفری و حقوقی پس از تشکیل شرکت می شود.

    نام شرکت
    نام شرکت به فرمت خاصی نیاز دارد. تمامی اسامی اعم از سرگرمی ها، مکان ها، اصناف که قبلاً با نام جدید ذکر نشده اند را می توان برای نام شرکت استفاده کرد. مثلاً شرکت تهیه غذای شیراز. نام هیچ یک از شرکا نباید در نام شرکت ذکر شود. در غیر این صورت مسئولیت شریک افزایش می یابد. بنابراین در عنوان و نام شرکت دقت کنید که مثلاً طرز تهیه غذای آرش غلامی ذکر نشود. در صورت ذکر نام مسئولیت تضامنی چک و سفته خواهند داشت.

    سهم شریک
    در اساسنامه باید سهم و میزان سهم هر یک از اعضا در سود و زیان ذکر شود. به عنوان مثال شریک الف 50 درصد و شریک ب 50 درصد است اما نباید مانند شرکت های سهامی به صورت اوراق قابل انتقال باشد. (مانند سهام با نام یا بی نام شرکت های سهامی)

    شرکت رتبه بندی با مسئولیت محدود
    به عنوان یک مشاوره حقوقی به عزیزانی که شرکت با مسئولیت محدود تأسیس می کنند و یا می خواهند از این قالب استفاده کنند، باید مزیت های این شرکت را نسبت به سایر شرکت ها از جمله شرکت های سهامی توضیح دهیم.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 1:37 PM
    بازدید : 340
    برچسب‌ها :

    مواردی که شامل اموال تجاری و حق کسب و پیشه می شود چیست؟
    اموال تجاری و سرقفلی

    اموال تجاری و سرقفلی

    حق کسب و پیشه در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 56 پیش بینی شده بود که تا زمان تصویب قانون روابط موجر و مستاجر در سال 1376 و لازم الاجرا شدن آن، این قانون معتبر بود. اگر قرارداد شما کمی قبل از سال 97 منعقد شده باشد، می توانید از مفاد حق کسب و پیشه استفاده کنید. اما اگر اجاره ملک تجاری شما پس از تصویب قانون سال 1376 تنظیم شده باشد، به ناچار باید از قوانین سرقفلی استفاده کنید.

    از آنجایی که حقوقدانان این دو حق را با هم و نسبت به یکدیگر (حق سرقفلی و حق کسب و پیشه) بررسی می کنند، در این مقاله به حقوق اشخاص نسبت به اموال تجاری نیز از یکی از این دو جنبه اشاره می کنیم. پرداخت.

    جنبه قانونی یا شرعی سرقفلی و حق کسب و کار
    حق کسب و پیشه را برخی از علما غیر قانونی می دانند. و فقط مجوز استفاده از حق سرقفلی را قانونی می دانند. اما از نظر حقوقی می توان به قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376 و ماده یازدهم آن اشاره کرد. بنابراین هر قراردادی که قبل از این قانون اجرا شود اعم از اجاره نامه هایی که براساس قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 باشد مشمول قوانین آن زمان خواهد بود. بنابراین از نظر حقوقی حق کسب و پیشه قبل از قانون روابط موجر و مستاجر یعنی سال 76 متعلق به املاک تجاری است اما اگر بعد از سال 1376 اجاره نامه تنظیم کرده باشید حق دارید. به حسن نیت

    حق کسب و کار
    حق کسب و پیشه حقی است که تاجر از طریق فعالیت و اعتبار ایجاد شده در ملک از آن برخوردار است. در نتیجه قیمت ملک افزایش می یابد. چنانچه تاجر یا مغازه داری در سال 1359 ملکی را اجاره کند اجاره مشمول مقررات قانون 56 می باشد.

    با توجه به قانون فوق العاده ای که قانون برای مستأجران املاک تجاری پیش بینی کرده است، گسترش آن را تا به امروز در سال 1400 ادامه داده است. در نتیجه این گونه املاک تجاری در مناطق تجاری قدیمی شهرها رواج بیشتری دارد. مثلاً در میدان انقلاب تهران این گونه آیین ها به وفور یافت می شود.

    با توجه به حمایت ها و مزایای قانون برای مستاجر، اجاره نامه این مغازه ها معمولا برای چندین سال تمدید می شود. فعالیت مستمر و تداوم و شهرت مغازه باعث افزایش حقوق و حرفه تجاری آن می شود. چنین املاکی بسیار گران هستند. هر چه موقعیت ملک بهتر باشد، ارزش آن بالاتر است.

     قانونگذار برای حمایت از مستأجری که برای کسب شهرت تجاری ملک از چیزی دریغ نکرده است، از مستاجر حق کسب و پیشه می دهد.

    حق سرقفلی
    به دلیل عدم تصریح قانونگذار، تعاریف مختلفی از سرقفلی ارائه شده است. سرقفلی پولی است که موجر در ابتدای اجاره از مستاجر دریافت می کند.

    لازم به ذکر است که سرقفلی بر اساس کیفیت ساختمان، تجهیزات مستاجر و همچنین موقعیت ملک تعیین می شود. و عمدتاً در ابتدای اجاره نامه دریافت می شود نه مانند حق کسب و پیشه که به مرور زمان و در پایان اجاره ایجاد می شود. حال به استناد ماده 6 به بعد قانون سال 1355 به چند نمونه از سرقفلی اشاره می کنیم:

    1- موجر می تواند در ابتدای اجاره مبلغی را به عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت کند.

    2. مستاجر می تواند در وسط اجاره نامه برای انتقال حق خود مبلغی از موجر دریافت کند.

    3- در صورتی که در قرارداد مقرر شده باشد که موجر حق افزایش اجاره بها و تخلیه ملک را ندارد و یا در مواردی که ملک را فقط به همان مستأجر اجاره دهد مستأجر می تواند از موجر وجهی به عنوان سرقفلی دریافت کند. برای لغو این حق

    قالب انتقال سرقفلی و حق کسب و کار
     در عرف، قرارداد سرقفلی و حق تجارت معمولاً بین برخی از مالکان و مستاجران آنها استفاده می شود. برخی از سوگندنامه استفاده می کنند. استفاده از صیغه صلح نامه و همچنین استفاده از عنوان قرارداد ماده 10 قانون مدنی در مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیز در برخی موارد استفاده می شود.سه

     با توجه به تبصره 2 ماده 18 قانون تنظیم روابط موجر و مستاجر در سال 1356 انتقال حقوق تجارت فقط از طریق سند رسمی صورت می گیرد.

    چند نکته مهم در مورد واگذاری حق کسب و پیشه و حق سرقفلی
    نکات مهم حسن نیت

    نکات مهم حسن نیت

    در برخی موارد ممکن است از حق انتقال محروم شده باشید. در صورتی که این اجازه را در اجاره نامه لغو کرده اید، انتقال ملک به شخص دیگری مهم است. بنابراین برای انتقال منافع ملک به شخص دیگری اجازه کتبی مالک برای این انتقال را بگیرید.

    نکته دیگر اطلاع رسانی به مالک در صورت انتقال از طریق اظهارنامه رسمی است.

     انتقال سرقفلی بسته به احکام مختلف قانون می تواند سناریوهای مختلفی را شامل شود. شامل:

     الف. انتقال قراردادی:
    عمده موارد فوق مربوط به این انتقال است که با انعقاد قرارداد بین طرفین شکل می گیرد.

    ب: انتقال اجباری:
    انتقال قهری به زبان ساده یعنی حق سرقفلی و تجارت ممکن است به دلیل فوت به ورثه یا طلبکاران منتقل شود.

    میزان حقوق تجارت و حرفه
    میزان حقوق تجارت چیزی است که در طول زمان افزایش می یابد. یعنی از طریق اقدامات تجاری مستاجر (از جمله مشتری مداری، شهرت و سایر موارد ذکر شده در ابتدای این مقاله) انجام می شود.

    لذا این حق با توجه به نامشخص بودن میزان آن و همچنین جنبه تخصصی آن توسط کارشناسان تعیین خواهد شد. اما در سرقفلی در مواردی که میزان سرقفلی با تراضی طرفین تعیین شود حسب مورد به موجر یا مستاجر تعلق می گیرد. در مواردی که این حق مشخص نشده باشد، نظر کارشناسی میزان سرقفلی را تعیین خواهد کرد.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 1:40 PM
    بازدید : 229
    برچسب‌ها :

    چه کسانی را می توان شهروند ایرانی دانست؟
    1- کلیه مقیم ایران به استثنای اشخاصی که تابعیت خارجی آنها قطعی است. تابعیت خارجی برای کسانی که مدارک تابعیت آنها مورد اعتراض دولت ایران قرار نگرفته قطعی است.

     2- کسانی که پدرشان ایرانی است خواه در ایران و خارج از کشور به دنیا آمده باشند. مشمولان این بند «ایرانیان» (تابعیت خونی) نامیده می شوند.

    3- افرادی که در ایران متولد شده اند و پدر و مادر آنها مجهول الهویه هستند (تابعیت زمینی).

    4- کسانی که در ایران از پدر و مادر خارجی که یکی از آنها متولد ایران است به دنیا آمده اند. (تابعیت از طریق خاک و خون).

    5- هرکس در ایران از اتباع خارجی متولد شده باشد و بلافاصله پس از رسیدن به سن 18 سال تمام حداقل یک سال دیگر در ایران اقامت داشته باشد در غیر این صورت پذیرش تابعیت ایران طبق مقرراتی خواهد بود که برای تحصیل در قانون تعیین می‌شود. تابعیت ایرانی

    6- کسانی که از مادر ایرانی و پدر خارجی در ایران یا خارج از کشور متولد می شوند (مقررات جدید) که اتباع خارجی نامیده می شوند چه کسانی هستند؟
    اتباع خارجی در ایران افرادی هستند که تابعیت جمهوری اسلامی ایران را ندارند. این افراد تحت عناوین زیر متقاضی ورود به کشور جمهوری اسلامی ایران هستند و تابعیت خارجی آنها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران پذیرفته خواهد شد.

    پناهنده: شخصی به شخصی اطلاق می‌شود که به دلیل ترس موجه از انگیزه‌های نژاد یا مذهب، ملیت یا عضویت در گروه‌های اجتماعی خاص یا داشتن دیدگاه‌های سیاسی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. او به طور معمول در خارج از کشور اقامت دارد و از ترس نمی تواند یا نمی خواهد به آن کشور پناهنده شود.

    آواره: شخصی که در اثر وقوع جنگ داخلی یا بین المللی، کشور خود را بدون تشریفات قانونی ترک کرده و یا مجبور به ترک آن می شود. اما نمی تواند ترس موجه از آزار و اذیت را بر اساس کنوانسیون 1951 ژنو و پروتکل 1967 ژنو و ضمائم آن ثابت کند.

    مهاجر: شخصی که متقاضی اقامت جمهوری اسلامی ایران است. و درخواست وی از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شده است.

    دارنده پاسپورت: شخصی که در چارچوب قوانین و مقررات داخلی و بین المللی با مجوز خاص وارد کشور می شود.

    تابعیت اکتسابی:
    وکیل تابعیت ایران برای اتباع افغانستانی، عراقی و 1- اتباع افغانستان، عراق و پاکستان و ... که تابعیت کشور خود را دارند می توانند تحت شرایط خاصی تابعیت ایران را دریافت کنند. چگونه می توانم تابعیت ایرانی بگیرم؟
    وکیل تابعیت ایرانی برای افغان ها، عراقی ها و هر زن خارجی اعم از افغانی، عراقی، پاکستانی و یا شوهر ایرانی. می تواند تحت شرایط خاصی تابعیت ایران را دریافت کند.

    مدارک تابعیت ایرانی:
    دو دلیل برای اثبات تابعیت ایرانی وجود دارد:

    اسناد صادره از سازمان ثبت احوال. مانند: شناسنامه، کارت ملی، شناسنامه و…
    هرگونه اسنادی که توسط دولت و وزارت امور خارجه صادر شود. مانند: اسناد تابعیت صادر شده در موارد تابعیت تحصیلی. به عنوان مثال: شناسنامه زن خارجی با نام شوهر ایرانی، کد جامع، گواهی ایرانی.
    شرایط اقامت در ایران برای اتباع افغانستانی، عراقی و…
    در ماده 979 قانون مدنی شرایط اخذ تابعیت ایرانی بیان شده است. اتباع خارجی از قبیل افغانی، عراقی و …. با داشتن شرایط زیر می توانند تابعیت ایران را دریافت کنند:

    به سن هجده سالگی رسیده اند.
    پنج سال متوالی یا متناوب در ایران اقامت داشته باشند. (در صورتی که مدت اقامت در خارج از کشور برای خدمت به دولت ایران باشد اقامت در ایران محسوب می شود)
    از خدمت سربازی فرار نکنید. ( انجام خدمت سربازی لازم نیست، بلکه کافی است فرد فراری نباشد)
    در هیچ کشوری به ارتکاب جرم سنگین یا جرم غیر سیاسی محکوم نشده باشند. (لذا جرم سیاسی مانعی ندارد) شرایط اخذ اقامت موقت ایران
    طبق ماده 4 قانون ورود و اقامت اتباع خارجی در ایران؛ اقامت اتباع خارجی در ایران به دو صورت دائم و موقت است. اقامت دائم در صورتی است که تبعه خارجی اقامت قانونی در ایران را کسب کرده باشد. در غیر این صورت اقامت خارجی در ایران موقت محسوب می شود.

    اجازه اقامت موقت یا دائم باید توسط پلیس صادر شود. و هیچ یک از اتباع خارجی بدون مجوز مذکور و بیش از مدت مقرر در مجوزهای مذکور نمی توانند در ایران اقامت داشته باشند. اجازه اقامت موقت یا دائم قابل تمدید و تمدید است.

    قانون جدید برای اخذ اقامت
    روال اعطای مجوز اقامت پنج ساله به سپرده گذاران و سرمایه گذاران خارجی در سال 1398، امکان اقامت پنج ساله اتباع خارجی در جمهوری اسلامی را فراهم کرده است. بر اساس این سیاست، اتباع خارجی تنها با 250 هزار یورو می توانند اقامت 5 ساله ایران را دریافت کنند. این مبلغ از طریق خرید اوراق مشارکت یا سرمایه گذاری در حوزه مسکن امکان پذیر خواهد بود.

    Neمدارک لازم برای تمدید اقامت اتباع خارجی در ایران
    بر اساس ماده 5 قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه به ایران: «اتباع بیگانه موظفند در انقضای مدت اجازه عبور یا توقف از خاک ایران خارج شوند مگر اینکه از کلانتری درخواست کنند. در مجوز ورود و عبور نیز ممکن است یک یا چند بار از مرز عبور کنند.»

    همچنین در پایان ماده 6 آمده است: اجازه اقامت باید هر 3 سال یکبار تمدید (تمدید) شود.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 1:42 PM
    بازدید : 228
    برچسب‌ها :

    ماده 32- ریاست و نظارت ضابطان دادگستری از حیث وظایف ضابط با دادستان است. سایر مراجع قضایی نیز حق نظارت بر امور ارجاعی به ضابطین را دارند.

     

    تبصره - ارجاع پرونده از سوی مقام قضایی به ضابطان یا مقاماتی که قانوناً ضابط محسوب نمی شوند موجب محکومیت انتظامی تا درجه چهار می شود.

     

    ماده 33- دادستان به منظور نظارت بر حسن انجام وظایف ضابطان، حداقل هر دو ماه یک بار از واحدهای ذیربط بازرسی و در هر مورد در دفتر مخصوصی که تهیه می شود، تبصره ها و دستورات لازم را صادر می کند. این هدف .

     

    ماده 34- دستورات مقام قضائی برای ضابطان قوه قضائیه کتباً صریحاً و با محدودیت زمانی صادر می شود. در موارد فوری که امکان صدور قرار کتبی وجود ندارد، دستور شفاهی صادر می‌شود و ضابط قضایی موظف است در اسرع وقت و ظرف بیست و چهار ساعت دستورات را اجرا و مراتب و اقدامات معمول را در صورت‌جلسه درج نماید. با امضای مقام قضایی

     

    ماده 35- ضابطان دادگستری موظفند در اسرع وقت و در مهلتی که دادستان یا مرجع قضایی ذی ربط تعیین می کند دستورات و تکمیل پرونده را انجام دهند.

     

    تبصره - در صورتی که اجرای دستور یا تکمیل پرونده ممکن نباشد، ضابطان باید گزارش را در پایان مهلت با ذکر دلیل به دادستان یا مرجع قضایی مربوط ارسال کنند.

     

    ماده 36- گزارش ضابطین در صورتی معتبر است که مخالف اوضاع و احوال و واقعیات نباشد و طبق ضوابط و مقررات قانونی تهیه و تنظیم شود.

     

    ماده 37- ضابطان دادگستری مکلفند شکایت کتبی یا شفاهی را همیشه قبول کنند. شکایت شفاهی در صورتجلسه قید و به امضای شاکی می رسد. در صورتی که شاکی قادر به امضاء نباشد یا سواد نداشته باشد، صورتجلسه در صورتجلسه قید و مطابقت شکایت شفاهی با مفاد صورتجلسه تایید می شود. ضابطان دادگستری موظفند پس از وصول شکایت، رسید را به شاکی تحویل و بلافاصله پرونده را به دادستان ارسال کنند.

     

    ماده 38- ضابطان دادگستری موظفند حق مطالبه غرامت و بهره مندی از خدمات مشاوره و سایر معاضدت های حقوقی موجود را به شاکی اطلاع دهند.

     

    ماده 39- ضابطان دادگستری موظفند در گزارش خود به مراجع قضایی اظهارات شاکی در خصوص خسارت وارده را ذکر کنند.

     

    ماده 40- افشای اطلاعات هویتی و محل سکونت مقتول، شهود، مطلعین و سایر اشخاص مرتبط با پرونده توسط ضابطین دادگستری ممنوع است مگر در مواردی که قانون معین می کند.

     

    ماده 41- ضابطان دادگستری مجاز به اخذ وثیقه از متهم نیستند و مراجع قضایی نمی توانند اخذ وثیقه را به آنان واگذار کنند. در هر صورت در صورت لزوم اخذ تأمین از متهم صرفاً توسط مقام قضایی وفق مقررات این قانون عمل خواهد شد.

     

    ماده 42- بازجويي و تحقيق از زنان و صغير در صورت امكان بايد توسط مأموران زن آموزش ديده و با رعايت موازين شرعي انجام شود.

     

    ماده 43- هرگاه ادله مربوط به وقوع جرم مشکوک باشد یا اطلاعات ضابطان دادگستری از منابع موثق نباشد باید قبل از اطلاع دادستان بدون داشتن حق بازرسی یا احضار و دستگیری افراد، تحقیقات لازم را انجام دهند. . نتیجه را به دادستان گزارش دهید. بر اساس این گزارش، دادستان دستور تکمیل تحقیقات و یا اتخاذ تصمیم مقتضی قضایی را خواهد داد.

     

    ماده 44- ضابطان دادگستری به محض اطلاع از وقوع جرم، در جرایم غیرمحسوس، مراتب را به اطلاع دادستان می‌رسانند و دستورات لازم را می‌گیرند و دادستان پس از تحقیقات لازم دستور می‌دهد. ادامه تحقیقات یا اتخاذ تصمیم قضایی مناسب. ضابطان دادگستری در خصوص جرایم مشهود به منظور حفظ آلات، ابزار، آثار، علائم و ادله جرم و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن یا تبانی متهم، تمامی اقدامات لازم را به عمل آورند تا تحقیقات لازم و نتایج فوری را به عمل آورند. و شواهد نتیجه به دادستان گزارش می شود. همچنین در صورت حضور شاهد یا مطلع در محل وقوع جرم; نام، آدرس، شماره تلفن و سایر مشخصات آنها به دست آمده و در پرونده ثبت می شود. ضابطان دادگستری در اجرای این ماده و ماده (46) ذیل این قانون تنها در صورتی می توانند متهم را بازداشت کنند که دلایل و قراین محکمی دال بر ارتکاب جرم مشهود وجود داشته باشد.

     

    ماده 45- جرم در موارد زیر مشهود است:

     

    الف- در معرض دید ضابطین دادگستری قرار گرفته و یا ضابطان مذکور در محل حاضر شوند.بلافاصله از وقوع جرم یا مشاهده آثار جرم بلافاصله پس از وقوع جرم.

     

    ب) قربانی یا دو یا چند نفری که شاهد وقوع جرم بوده اند، در حین وقوع جرم یا بلافاصله پس از آن، شخص معینی را مرتکب شناسایی کنند.

     

    ج ـ بلافاصله پس از وقوع جرم، علائم و آثار روشن یا اسباب و قرائن جرم در نزد متهم پیدا شود و یا تعلق علل و ادله مذکور به متهم احراز شود.

     

    د- متهم بلافاصله پس از وقوع جرم قصد فرار داشته باشد یا در حال فرار باشد یا بلافاصله پس از وقوع جرم دستگیر شود.

     

    هـ ـ جرم در منزل یا محل سکونت اشخاص واقع شده یا در حال وقوع است و مقیم همزمان یا بلافاصله پس از وقوع جرم تقاضای ورود مأموران به منزل یا محل سکونت خود را دارد.

     

    ج- متهم باید بلافاصله پس از وقوع جرم خود را معرفی و وقوع آن را گزارش دهد.

     

    ز- متهم ولگرد و در آن محل بد آبرو است.

     

    تبصره 1- در صورت مشهود بودن جرایم موضوع بندهای (الف)، (ب)، (ج) و (د) ماده (302) این قانون، در صورت عدم حضور ضابطان قضایی، کلیه شهروندان می توانند اقدامات لازم را انجام دهند. جلوگیری از فرار از مجرم و حفظ صحنه جرم.

     

    تبصره 2- ولگرد کسی است که مسکن و سرپناه معین و وسیله معیشت معلوم و شغل یا حرفه معین نداشته باشد.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 1:45 PM
    بازدید : 242
    برچسب‌ها :

    فصل اول - تعریف آیین دادرسی کیفری و اصول

    ماده 1- آیین دادرسی کیفری عبارت است از مجموعه قوانین و مقررات کشف جرم، تعقیب متهم، تحقیقات مقدماتی، میانجی گری، صلح بین طرفین، آیین دادرسی، صدور رأی، شیوه های تجدیدنظرخواهی از آراء، اجرای احکام. ، تعیین وظایف و اختیارات مراجع و ضابطین قضایی. عدالت و احترام به حقوق متهم، بزه دیده و جامعه برقرار است.

    ماده 2: دادرسی کیفری باید بر اساس قانون باشد و حقوق طرفین دعوی را تضمین کند و مقررات آن را به طور مساوی در مورد افرادی که برای ارتکاب جرایم مشابه تحت تعقیب قرار می‌گیرند، اعمال می‌کند.

    ماده 3- مقامات قضایی با بی طرفی و استقلال کامل در اسرع وقت به اتهام منتسب به اشخاص رسیدگی و اقدامات مقتضی را انجام داده و از هر گونه اقدامی که موجب اخلال یا طولانی شدن روند رسیدگی کیفری شود خودداری کنند.

    ماده 4- اصل بر برائت است. هرگونه اقدام محدودکننده که مخل آزادی و تعرض به حریم خصوصی افراد باشد جز به موجب قانون و بر اساس ضوابط و با نظارت مقام قضایی مجاز نیست و در هر حال این اقدامات نباید به گونه ای اعمال شود که به آن لطمه وارد کند. کرامت افراد

    ماده 5 - متهم باید در اسرع وقت از موضوع و ادله اتهام انتساب مطلع شده و از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در این قانون برخوردار شود.

    ماده 6 - متهم، بزه دیده، شاهد و سایر اشخاص ذیربط باید در جریان دادرسی از حقوق خود مطلع شده و ساز و کارهایی برای تضمین و تضمین این حقوق فراهم شود.

    ماده ۷ – در کلیه مراحل دادرسی کیفری، رعایت حقوق شهروندی مقرر در «قانون احترام به آزادی های مشروع و حمایت از حقوق شهروندی مصوب ۱۵/۲/۱۳۸۳» توسط کلیه مراجع قضایی، ضابطین دادگستری و سایر اشخاصی که مداخله می کنند. در دادرسی الزامی است. است. متخلفان علاوه بر جبران خسارات وارده به مجازات مقرر در ماده (570) قانون مجازات اسلامی (مجازات و مجازات های بازدارنده) مصوب 3/2/1375 محکوم می شوند مگر اینکه در قوانین دیگر مجازات شدیدتری پیش بینی شده باشد. .

    فصل دوم - دعاوی عمومی و خصوصی

    ماده 8- حکم مجازات فقط به دلیل ارتکاب جرم است و جنایتی که جنبه الهی داشته باشد می تواند دو معنا داشته باشد:

    الف- حیثیت عمومی برای تجاوز به حدود و مقررات الهی یا تضییع حقوق جامعه و برهم زدن نظم عمومی.

     

    ب- وضعیت خصوصی برای تضییع حقوق شخص یا اشخاص معین

     

    ماده 9- ارتکاب جرم موجب دو دعوا می شود:

     

    الف- دعوای عمومی برای حفظ حدود و مقررات الهی یا حقوق جامعه و نظم عمومی

     

    ب- دعاوی خصوصی برای مطالبه خسارت ناشی از جرم یا مطالبه مجازاتهایی که به موجب قانون خصوصی نقض شده است از قبیل حد قذف و قصاص.

     

    ماده 10 - بزه دیده شخصی است که از وقوع جرم متضرر می شود و در صورت تقاضای تعقیب مرتکب، شاکی نامیده می شود و هر گاه تقاضای جبران خسارت کند، شاکی خصوصی نامیده می شود. .

     

    ماده 11 - تعقیب متهم و اقامه دعوی از حیث حیثیت عمومی و اقامه دعوی و تقاضای تعقیب متهم از حیث خصوصی با شاکی یا شاکی خصوصی بر عهده دادستان است.

     

    ماده 12 - تعقیب متهم در جرایم قابل گذشت فقط با شکایت شاکی شروع و در صورت گذشت وی متوقف می شود.

     

    تبصره - تشخیص جرایم قابل گذشت طبق قانون است.

     

    ماده 13 - تعقیب دعوای کیفری که به موجب قانون شروع شده و نیز اجرای مجازات موقوف نمی شود مگر در موارد زیر:

     

    الف – فوت متهم یا محکوم علیه

     

    ب- گذشت شاکی یا شاکی خصوصی در جرایم قابل گذشت

     

    ص - شمول عفو

     

    د - نسخ مجازات قانونی

     

    هـ ـ از جمله مرور زمان در موارد مقرر در قانون

     

    ج- توبه متهم در موارد مقرر در قانون

     

    ز- اعتبار دستور نهایی

     

    تبصره 1- در مورد دیه طبق قانون مجازات اسلامی انجام می شود.

     

    تبصره 2- هرگاه مرتکب جرم قبل از صدور حکم قطعی مجنون شود تعقیب و محاکمه تا اطلاع ثانوی موقوف می شود. مگر در جرایم حقوق بشری، شرایط اثبات جرم به گونه ای باشد که مجنون یا بیهوش، حتی اگر قربانی باشد، نتواند از اتهام خود مبرا باشد. در این صورت به ولی یا قیم یا قیم قانونی ابلاغ می شود که ظرف پنج روز وکیل معرفی کند. در صورت عدم معرفی بدون توجه به نوع oدر صورت ارتکاب جرم و میزان مجازات آن، طبق مقررات برای وی وکیل تسخیری تعیین و تعقیب و محاکمه ادامه خواهد داشت.

     

    ماده 14 - شاکی می تواند جبران کلیه خسارات مادی و معنوی و منافع احتمالی ناشی از جرم را مطالبه نماید.

     

    تبصره 1- آسیب معنوی عبارت است از آسیب روانی یا هتک حیثیت شخصی، خانوادگی یا اجتماعی. دادگاه علاوه بر صدور حکم به جبران خسارت مالی، می تواند از طرق دیگری مانند الزام به عذرخواهی و درج حکم در مطبوعات و مانند آن حکم به جبران خسارت وارده نماید.

     

    تبصره 2- منافع احتمالی فقط در مواردی موجود است که حقیقت از بین برود. همچنین مقررات مربوط به منافع احتمالی و همچنین پرداخت خسارت معنوی از جمله جرائم موجب مجازات مقرر شرعی و دیه نمی شود.

     

    ماده 15- متضرر از جرم می تواند پس از تعقیب متهم، فتوکپی یا رونوشت کلیه مدارک خود را جهت الصاق به پرونده به مقام تعقیب تسلیم کند و قبل از اعلام ختم دادرسی، مطالبه خسارت و مطالبه خسارت و خسارت وارده را بعمل آورد. ضرر و زیان خود را به دادگاه تحویل دهید. مطالبه خسارت و رسیدگی به آن مستلزم رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی است.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 1:50 PM
    بازدید : 361
    برچسب‌ها :

    فصل سوم اقلام و مواد کنترل شده

    ماده 11 هر کس مرتکب قاچاق اقلام یا مواد تحت کنترل یا ساخت و مونتاژ هر یک از آنها شود.

    در صورت اقدام به مجازات زیر محکوم می شود:

    الف - مواد رادیواکتیو یا میکروبی به حبس از بیست و پنج تا سی سال

    ب مواد منفجره نظامی یا شیمیایی به حبس از پنج تا ده سال

    مواد منفجره غیرنظامی یا مواد منفجره به حبس از دو تا پنج سال و جزای نقدی از یک تا دو برابر ارزش آن.

    مواد کشف شده و در صورتی که هدف از جرم مقاصد ناامن از قبیل بهره برداری باشد

    استخراج غیر مجاز، حبس از شش ماه تا دو سال

    گازهای بیهوش کننده، بیهوش کننده و اشک آور به حبس از دو تا پنج سال

    ه - مواد محترقه و ضربه گیر (شوکر) به حبس از شش ماه تا دو سال.

    ماده 12 هر کس به طور غیرقانونی اقلام یا موادی را تحت کنترل یا تحت کنترل خریداری، ذخیره یا حمل کند

    به ترتیب زیر آنها را توزیع یا بفروشید یا با آنها معامله دیگری انجام دهید

    مجازات به شرح زیر است:

    الف - مواد رادیواکتیو یا میکروبی به حبس از پانزده تا بیست و پنج سال

    ب) مواد منفجره نظامی یا شیمیایی به حبس از دو تا پنج سال

    مواد منفجره یا مواد منفجره غیر نظامی به حبس از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی از یک تا دو برابر.

    ارزش مواد کشف شده و در صورتی که هدف از جرم، مقاصد ناامن مانند بهره برداری باشد

    استخراج غیر مجاز به حبس از نود و یک روز تا شش ماه

    گازهای بیهوش کننده، بیهوش کننده و اشک آور به حبس از شش ماه تا دو سال

    ه - مواد محترقه و ضربه گیر (شوکر) حبس از نود و یک روز تا شش ماه.

    تبصره: خرید و حمل مواد محترقه غیرمجاز که برای جشن ها و مراسم استفاده می شود

    مشمول جریمه نقدی از پانصد هزار ریال تا ده میلیون ریال می باشد. کشف مواد محترقه

    وزارت دفاع خطرناک نیست و از شمول این ماده و تبصره آن مستثنی است.

    ماده 13 در صورتی که قاضی با نظر کارشناسان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا

    آژانس انرژی اتمی اقلام یا مواد تحت کنترل را در مورد مواد رادیواکتیو شناسایی می کند

    میزان و میزان خسارات احتمالی عمده و هنگفت بوده است، در صورتی که عامل آن مشخص نباشد

    به بیست و پنج تا سی سال حبس محکوم می شود.

    فصل چهارم تشدید و تخفیف مجازات ها

    ماده 14 هرگاه جرایم موضوع این قانون توسط گروهی سازمان یافته ارتکاب یابد مرتکبین مجازات خواهند شد.

    حسب مورد یک درجه تشدید می شود.

    ماده 15 هرگاه مرتکبین جرایم موضوع مواد (5)

    حسب مورد، مجازات یک درجه تشدید می شود و در صورت مقاومت در برابر مقامات دولتی.

    به حبس از بیست و پنج تا سی سال در صورت عدم شناسایی محارب.

    محکوم هستند.

    ماده 16 - اگر متصرفان غیرمجاز سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل، داوطلبانه کانتینر

    شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون موارد مذکور به یکی از مراکز نظامی، انتظامی یا

    تامین امنیت، از مجازات مقرر معاف هستند و در صورت ارتکاب جرم با سلاح مذکور.

    فقط به مجازات مقرر در قوانین مربوط به همان جرم محکوم می شوند.

    تبصره 1 در صورتی که سلاح تحویلی از نوع شکاری بوده و در مهلت مقرر در این ماده تحویل داده شود.

    مراجع ذی ربط موظفند ظرف سه ماه از تاریخ تحویل سلاح مذکور را به عرضه کننده تحویل دهند

    نداشتن سابقه محکومیت مؤثر کیفری و احراز شرایط با صدور پروانه حمل و نگهداری.

    تبصره 2: تسلیم اختیاری پس از مدت مذکور در جرایم تعزیری درجه یک تا شش موجب دو درجه می شود.

    تخفیف و در جرایم تعزیری درجه هفت باعث تخفیف درجه ای می شود.

    ماده 17 همکاری متهمان و محکومان جرایم موضوع این قانون با مأموران نظامی، انتظامی و امنیتی.

    کشف سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل و شناسایی و تعقیب معاونان و همدستان جرائم

    موضوع این قانون به تشخیص مراجع قضایی رسیدگی کننده به مجازات های تعزیری درجه یک می باشد.

    شش موجب تخفیف درجه و در مجازاتهای تعزیری درجه هفتم و هشتم موجب معافیت از

    مجازات قانونی می شود.

    فصل پنجم سایر مقررات

    ماده 18 - کلیه سلاح ها، مهمات، اقلام و مواد کنترل شده کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم

    دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) مصادره می شود.

    ماده ۱۹ با توجه به مشکلات امنیتی و اجتماعی ناشی از وجود موارد موضوع این قانون در جامعه.

    لزوم تداوم مبارزه با این مشکل و نیاز به امنیت پایدار، تاو دولت موظف است

    جلوگیری از وقوع هر یک از جرایم موضوع این قانون و مقابله با آن و اجرای طرح‌های ویژه تخلیه.

    این سلاح اعتبار لازم را از محل بودجه عمومی کشور در اختیار شورای امنیت ملی قرار خواهد داد.

    ماده 20 آیین نامه اجرایی این قانون توسط وزارت کشور با همکاری وزارتخانه های دفاع و پشتیبانی

    نیروهای مسلح، دادگستری و اطلاعات ظرف شش ماه پس از تصویب این قانون تهیه می شود

    تصویب هیأت وزیران.

    ماده ۲۱ تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ماده ۴۵ قانون مجازات مرتکبین قاچاق

    29/12/1312 و قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و قاچاقچیان مسلح مصوب 26/11/1350.

    و بند (2) (تبصره) ماده 43 قانون تشکیل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه.

    در تاریخ 24/10/1370 لغو می گردد.

    قانون فوق مشتمل بر بیست و یک ماده و هفت تبصره در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ هفتم اردیبهشت ماه جاری می باشد.

    در شهریور 1392 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ 23/6/1390 به تصویب رسید.

    شورای نگهبان رسید.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 1:56 PM
    بازدید : 267
    برچسب‌ها :

    قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز
    فصل اول کلیات

    ماده 1 - قاچاق اسلحه، مهمات، اقلام و مواد کنترل شده به معنای ورود آنها به داخل یا خارج از کشور است.

    خارج کردن آنها از کشور غیرقانونی است.

    ماده ۲ مقصود از سلاح و مهمات در این قانون انواع سلاح گرم و مهمات جنگی و شکاری از جمله می باشد.

    تیراندازی و غیرتیراندازی و مهمات مربوطه.

    نکته: سلاح های لیزری و آن دسته از شبه سلاح هایی که به دلیل شباهت و کاربرد قابل تعویض هستند

    اسلحه دارند و از نظر مقررات این قانون مشمول مقررات سلاح گرم هستند.

    و سلاح های آموزشی و بیهوشی تابع قوانین سلاح شکاری است.

    ماده 3 اقلام و مواد کنترل شده شامل مواد محترقه، محترقه، مواد منفجره اعم از نظامی و

    گازهای غیرنظامی، شیمیایی، رادیواکتیو، میکروبی، بیهوشی، بیهوشی و اشک آور و

    شوکرها و تجهیزات نظامی و انتظامی.

    ماده 4 - ورود هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد کنترل شده به کشور و خروج آنها از

    کشور، تولید، مونتاژ، نگهداری، حمل و نقل، توزیع، تعمیر و هرگونه معامله بدون اجازه مقامات

    صالح جرم است و مرتکب به مجازات های مقرر در این قانون محکوم می شود.

    فصل دوم اسلحه و مهمات

    ماده 5 هرکس اسلحه گرم یا مهمات یا اسلحه شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات را قاچاق کند.

    یا تولید، مونتاژ، فروش یا توزیع هر یک از آنها به ترتیب زیر:

    محکوم:

    الف - سلاح جنگ سرد، سلاح شکاری یا مهمات به حبس از شش ماه تا دو سال.

    ب - سلاح های سبک غیر اتوماتیک، مهمات یا قطعات موثر آنها به حبس از دو تا پنج سال.

    اسلحه خودکار، مهمات یا قطعات مؤثر آن به حبس از پنج تا ده سال

    سلاح گرم نیمه سنگین و سنگین، مهمات یا اجزاء مؤثر آن به حبس از ده تا پانزده سال

    تبصره در صورتی که موضوع جرم این ماده بیش از یک دستگیره یا اجزاء مؤثر چندین دستگیره باشد، مجازات می‌شود
    مرتکب به صورت موردی تشدید می شود.

    ماده 6 هر گونه سلاح گرم یا مهمات یا سلاح شکاری غیرمجاز یا قطعات مؤثر یا مهمات

    به ترتیب حبس زیر آنها را بخرید یا نگهداری کنید یا حمل کنید یا با آنها معامله دیگری کنید

    محکوم:

    الف - سلاح سرد، اسلحه شکاری یا مهمات به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا مجازات.

    نقدی از ده میلیون تا بیست میلیون ریال

    ب - سلاح های سبک غیر اتوماتیک، قطعات مؤثر یا مهمات آنها به حبس از شش ماه تا دو سال یا به مجازات محکومیت.

    نقدی از بیست میلیون تا هشتاد میلیون ریال

    اسلحه های گرم اتوماتیک، قطعات مؤثر یا مهمات آن به حبس از دو تا پنج سال

    سلاح گرم نیمه سنگین و نیمه سنگین، قطعات مؤثر یا مهمات آن به حبس از پنج تا ده سال.

    تبصره در صورتی که موضوع جرم این ماده بیش از یک دستگیره یا اجزاء مؤثر چندین دستگیره باشد، مجازات می‌شود
    مرتکب به صورت موردی تشدید می شود.

    ماده ۷ در صورتی که قاضی با نظر کارشناسان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا سازمان

    انرژی اتمی بسته به مواد رادیواکتیو، سلاح ها، قطعات مؤثر یا مهمات آنها را شناسایی می کند

    میزان و میزان خسارات احتمالی بسیار زیاد بود، او به ده تا پانزده سال زندان محکوم شد.

    مینماید.

    تبصره آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت شش ماه در خصوص تعیین جدول عمده هر مصداق.

    این قانون توسط وزارت کشور و با همکاری وزارتخانه های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دادگستری تهیه شده است.

    و اطلاعات تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

    ماده 8 هر کس به طور غیرقانونی حرفه خود را تعمیر کند باید در رابطه با سلاح گرم اسلحه به دست بگیرد.

    حبس از شش ماه تا سه سال و در مورد اسلحه شکاری از پنجاه تا صد جزای نقدی

    به یک میلیون ریال محکوم می شود.

    ماده 9 - دارنده پروانه سلاح شکاری موظف است پس از انقضای مدت پروانه را تمدید کند.

    و در صورت عدم تمدید در حد سهمیه پس از پایان مدت، سلاح غیرمجاز محسوب می شود و

    مرتکب از ده تا بیست میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

    ماده 10 هرکس بخواهد کالیبر، لوله و تجهیزات متحرک هر نوع سلاح یا شماره یا را تغییر دهد.

    جعل سلاح به جزای نقدی از بیست میلیون تا هشتاد میلیون ریال محکوم شوند.

    است. در صورتی که تغییر به درخواست صاحب سلاح یا دارنده آن انجام شده یا جعل شده باشد، متقاضی نیز باید

    مهماندار مجازات می شود.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 2:02 PM
    بازدید : 277
    برچسب‌ها :

    ماده 11- ماده (104) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/01/2 به شرح زیر اصلاح و تبصره‌ای به آن اضافه می‌شود.

    ماده ۱۰۴- علاوه بر جرایم تعزیری مذکور در کتاب دیه و باب حدود قذف این قانون و جرایمی که به موجب قوانین خاص قابل گذشت است، جرایم مذکور در مواد ((۵۳۶)) (596)، (608)، (609)، (622)، (632)، (633)، (641)، (647)، (648)، (668)، (669)، (673)، (674) )، (676)، (677)، (679)، (682)، (684)، (685)، (690) در مواردی که اموال و اراضی متعلق به اشخاص خصوصی است، (692)، (693)، (694)، (697)، (698)، (699)، (700)، (716)، (717) و (744) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (مجازات و مجازات های بازدارنده) مصوب 2/3/. 1375 و جرایم نقل و انتقال مال و کلاهبرداری موضوع ماده (1) قانون تشدید مجازات اختلاس و کلاهبرداری ارتشاء مصوب 15/9/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام مشروط بر اینکه میزان آن بیش از حد نصاب نباشد. مقرر در ماده (36) این قانون و همچنین کلیه جرایم در حکم کلاهبرداری و جرایمی که مجازات کلاهبرداری برای آنها در نظر گرفته شده است. نوشته شده یا طبق قانون. کلاهبرداری در صورت داشتن قربانی و سرقت محسوب می شود. سرقت نباید بیش از دویست میلیون (200.000.000) ریال باشد و سارق دارای سابقه کیفری مؤثر نباشد. (1) ماده (100) این قانون و ماده (12) قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392/12/4 قابل گذشت است.

    تبصره ـ حداقل و حداکثر مجازاتهای حبس تعزیری درجه چهارم تا هشتم مقرر در قانون برای جرایم قابل گذشت به نصف تقلیل می یابد.

    ماده 12 - ماده (134) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/01/2 به شرح زیر اصلاح و تبصره‌های چهارگانه زیر حذف می‌شود.

    ماده 134- در جرایم تعزیری متعدد، تعیین و اجرای مجازات به شرح زیر است:

    الف- در صورت عدم تفاوت جرایم فقط یک مجازات تعیین می شود و در این صورت دادگاه می تواند با رعایت مقررات این ماده که برای تعدد جرایم ذکر شده است، مجازات را افزایش دهد.

    ب- در جرایم مختلف چنانچه جرایم ارتکابی از سه جرم تجاوز نکند، حداقل مجازات هر یک از آن جرایم بیش از میانگین حداقل و حداکثر مجازات مقرر در قانون است.

    ج- در صورتی که جرایم مختلف ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک حداکثر مجازات قانونی آن جرم است. در این صورت دادگاه می تواند مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر در قانون تا یک چهارم آن تعیین کند.

    د - در تعدد جرایم درجه هفت و هشت با هم حسب مورد از مقررات این ماده اتخاذ می شود و تلفیق جرایم درجه هفت و هشت با درجه شش و بالاتر موجب تشدید مجازات جرایم اخیر نمی شود. . علاوه بر جرایم درجات ششم و بالاتر، مجازات جرایم درجه هفت و هشت نیز طبق این ماده جداگانه تعیین می شود و در هر حال اشد مجازات قابل اجراست.

    ه) در هر یک از بندهای فوق صرفاً مجازات اشد مندرج در دادنامه قابل اعمال است و در صورتی که مجازات اشد به یکی از دلایل قانونی یا به دلایلی مانند گذشت شاکی خصوصی، مجازات قانونی یا مهلت تخفیف یا تبدیل شود. قابل اجرا نیست، مجازات اشد بعدی اجرا می شود و در این صورت میزان مجازات اجرا شده قبلی در اجرای مجازات اشد بعدی محاسبه می شود. آزادی مشروط تعلیق مجازات و عفو حکم اعدام است.

    ج) در هر موردی که مجازات قانونی حداقل یا ثابت نداشته باشد، در صورتی که جرایم از سه جرم بیشتر نباشد، دادگاه می‌تواند تا یک ششم و اگر بیش از سه جرم باشد تا یک چهارم.

    ز- چنانچه در اعمال مجرمانه از یک رفتار مجرمانه نتایج مجرمانه متعدد حاصل شود مرتکب به جرم شدید محکوم می شود.

    ح- هر گاه در قانون برای جرمی یکی از مصادیق مجازات های مذکور در مواد (23) یا (26) این قانون به عنوان مجازات اصلی مقرر شده باشد، آن مجازات در هر حال اجرا می شود، حتی اگر مربوط به آن باشد. مجازات غیر شدید همچنین در صورتی که مجازات اشد ماده (25) این قانون فاقد آثار تبعی و مجازات خفیف دارای آثار تبعی باشد، علاوه بر مجازات شدید اصلی، مجازات تبعی مذکور نیز اجرا خواهد شد.

    ط - در تعدد جرم در صورت وجود موجبات تخفیف مجازات برای هر یک از جرائم طبق مواد (37) و (38) این قانون.

    د- در صورتی که مجموع جرمارتکابی در قانون دارای عنوان مجرمانه معین است، مقررات تعدد جرم اعمال نخواهد شد و مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

    ماده 13 - ماده (137) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/01/2 به شرح زیر اصلاح می‌شود.

    ماده 137 ـ هرکس در ارتکاب جنایت عمدی به موجب حکم قطعی به یکی از مجازات‌های تعزیری درجه یک تا پنج محکوم شود و از تاریخ صدور رأی قطعی تا زمان محکومیت خود مرتکب جنایت تعزیری درجه یک تا ششم شود. بازیابی یا شمول حکم. حداقل مجازات جرم، میانگین بین حداقل و حداکثر مجازات قانونی آن جرم است و دادگاه می تواند او را به بیش از یک چهارم مجازات محکوم کند.

    ماده 14- ماده (139) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/01/02 به شرح زیر اصلاح و تبصره آن حفظ می‌شود.

    ماده 139- در تکرار جرایم تعزیری در صورت وجود جهات مخففه طبق مواد (37) و (38) این قانون اقدام می شود.

    ماده 15 - متن زیر به ماده (728) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/01/02 اضافه می‌شود:

    عبارت «حداکثر مجازات کمتر از نود و یک روز حبس یا» از بند (1) ماده (3) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28/12/1373 و عبارت « یا قانون» از ابتدای ماده (127) این قانون و تبصره (1) ماده (1) و تبصره (6) ماده (5) قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری حذف شده است. مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصادیق قانونی خاصی که در همان عناوین و ماده (666) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (مجازات) برای شروع به جرم و معاونت در جرم معین تعیین شده اند. و مجازات های بازدارنده) مصوب 3/2/1375 و تبصره آن نسخ می شود.

    قانون فوق مشتمل بر پانزده ماده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ سوم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1391/07/03 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 2:05 PM
    بازدید : 220
    برچسب‌ها :

    قانون تخفیف مجازات حبس
    ماده 1- مجازاتهای مقرر در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مجازاتها و مجازاتهای بازدارنده مصوب 3/2/1375 با اصلاحات و الحاقات زیر به شرح زیر تخفیف یا تغییر می یابد:

    الف - مجازات حبس موضوع ماده (614) قانون (به استثنای تبصره آن) تا حبس تعزیری درجه شش.

    ب- مجازات حبس موضوع ماده (621) قانون در صورتی که جرم به عنف یا تهدید به عنف باشد به حبس تعزیری درجه چهار و در غیر این صورت به حبس تعزیری درجه پنج.

    ج- تبصره ماده (621) قانون ملغی و در صورت ارتکاب جرم به موجب ماده (122) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/01/2 انجام خواهد شد.

    د ـ حبس موضوع ماده (677) قانون در صورتی که میزان خسارت یکصد میلیون (100.000.000) ریال یا کمتر باشد، جزای نقدی تا دو برابر میزان خسارت وارده.

    هـ ـ مجازات حبس موضوع ماده (684) قانون به حبس تعزیری درجه شش.

    ج - مجازات موضوع مواد (608) و (697) قانون به جزای نقدی درجه شش.

    ماده ۲- تبصره‌ای به شرح زیر با اصلاحات و الحاقات زیر به ماده (۱۸) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۰۱/۲ اضافه می‌شود:

    تبصره ـ در صورتی که دادگاه مجازات حبس مازاد بر حداقل مجازات مقرر در قانون را تعیین کند باید دلیل صدور حکم مازاد بر حداقل مجازات مقرر در قانون را با توجه به مقررات این ماده یا سایر جهات قانونی ذکر کند. . عدم رعایت مفاد این تبصره موجب مجازات انضباطی درجه چهار خواهد شد.

    ماده 3- تبصره ذیل تبصره (6) به ماده (19) قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392 الحاق می‌شود.

    تبصره 6- کلیه مجازاتهای حبس ابد بدون حدود مقرر در قانون به حبس تعزیری درجه یک تبدیل می شود.

    ماده 4- ابتدای ماده (23) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/01/02 به شرح زیر اصلاح و بندها و تبصره‌های زیر حفظ می‌شود:

    ماده 23- دادگاه می تواند فردی را که با رعایت شرایط مقرر در این قانون به حد، قصاص یا تعزیری محکوم شده است، به نسبت جرم ارتکابی و خصوصیات وی به یک یا چند مجازات از مجازات های تکمیلی محکوم کند. از بندهای و تبصره های این ماده.

    ماده 5- ماده (28) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/01/2 به شرح زیر اصلاح می‌شود.

    ماده 28- کلیه مبالغ مذکور در این قانون و سایر قوانین از تاریخ تصویب برای کلیه جرائم و تخلفات از جمله جریمه به نسبت نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی به پیشنهاد هر سه سال یکبار تعدیل می شود. وزیر دادگستری و تصویب هیأت وزیران. که پس از آن صادر می شود، نافذ می شود.

    ماده 6 - ماده (37) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/01/02 به شرح زیر اصلاح و تبصره‌ای به آن اضافه می‌شود.

    ماده 378- در صورت وجود یک یا چند دلیل برای تخفیف، دادگاه می‌تواند مجازات تعزیری را به نحوی که برای متهم مناسب‌تر باشد، تخفیف یا تغییر دهد:

    الف - تخفیف مجازات حبس از یک تا سه درجه در مجازاتهای درجه چهارم و بالاتر.

    ب- تخفیف مجازات حبس تعزیری درجه پنج و شش از یک تا دو درجه یا تبدیل این مجازات و مجازات حبس تعزیری درجه هفت حسب مورد به جزای نقدی متناسب با همان درجه.

    ج - تبدیل توقیف تمام اموال به جزای نقدی از یک تا چهار درجه.

    د- کاهش انفصال دائم به انفصال موقت از پنج تا پانزده سال.

    هـ ـ تخفیف یک یا دو درجه دیگر مجازات‌های تعزیری یا تبدیل آن به مجازاتی به همان درجه یا یک درجه کمتر.

    تبصره 1- چنانچه در اجرای مفاد این ماده یا سایر مقرراتی که به موجب آن مجازات تخفیف می‌یابد، مجازات حبس کمتر از نود و یک روز صادر شود، به مجازات جایگزین مربوط تبدیل می‌شود.

    ماده 7- تبصره ذیل به ضمیمه ماده (47) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/01/02 می‌باشد:

    تبصره- در جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور در صورت همکاری مؤثر مرتکب در کشف جرم و شناسایی سایر متهمان تعلیق بخشی از مجازات بلامانع است. همچنین تعلیق مجازات جرایم منافی عفت عمومی (به استثنای جرایم موضوع مواد (639) و (640) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، مجازات های تعزیری و بازدارنده مصوب 3/2/1375 با اصلاحات بعدی. و اضافات) و کلاهبرداری و کلیه جرائمی که در حکم کلاهبرداری و جرایمی که مجازات کلاهبرداری برای آنها مقرر شده یا طبق قانون کلاهبرداری در نظر گرفته شده است و شروع به جرایم مقرر در این تبصره بلامانع است. رعایت ماده (46) این قانون در خصوص این تبصره می باشداجباری

    ماده 8- تبصره ذیل به ضمیمه ماده (57) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/01/2 می‌باشد:

    تبصره ـ حكم این ماده در مورد حبس تعزیری درجه دو، درجه سه و درجه چهار در صورت انقضای یك چهارم مدت حبس جاری است.

    ماده 9- تبصره ماده (62) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/01/2 به عنوان تبصره (1) حفظ و دو تبصره به‌عنوان تبصره‌های (2) و (3) به شرح زیر به آن اضافه می‌شود:

    تبصره 2- حكم اين ماده در مورد حبس تعزيري درجه دو، سه و چهار پس از تحمل يك چهارم مجازاتهاي حبس تعزيري نيز اعمال مي شود.

    تبصره 3- قوه قضائیه می تواند از ظرفیت بخش خصوصی برای اجرای اقدامات نظارتی موضوع این ماده یا سایر مقرراتی که به موجب آن متهم یا محکوم تحت نظارت الکترونیکی تحت نظارت سازمان زندانها و سازمان زندانها و تأمینی و تربیتی قرار می گیرد استفاده کند. اقدامات کشور آئین نامه اجرایی این تبصره توسط معاونت حقوقی قوه قضائیه با همکاری مرکز آمار و فناوری و سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور تهیه و به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 2:07 PM
    بازدید : 248
    برچسب‌ها :

    قانون مبارزه با پولشویی
     

    ماده 1 - اصل صحت و صحت معاملات تجارتی موضوع ماده (2) قانون تجارت است.

     

    مگر اینکه به موجب مقررات این قانون خلاف آن ثابت شود. تسلط اشخاص بر اموال و

     

    دارایی در صورتی مال است که با ادعای مالکیت همراه باشد.

     

    ماده 2 - جرم پولشویی عبارت است از:

     

    الف- تحصیل، کسب، نگهداری یا استفاده از درآمد حاصل از فعالیتها

     

    غیرقانونی دانستن آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه ارتکاب جرم

     

    بدست آمده است.

     

    ب) تبدیل، مبادله یا انتقال درآمد به منظور کتمان منشأ غیرقانونی آن

     

    علم به اینکه مستقیم یا غیرمستقیم نتیجه جرم یا معاونت است

     

    ارتکاب به نحوی که مشمول آثار و عواقب قانونی ارتکاب آن جرم نباشد.

     

    ج) کتمان یا کتمان یا کتمان ماهیت واقعی، منشأ، منبع، مکان، روایت.

     

    و انتقال، انتقال یا مالکیت عواید به طور مستقیم یا غیر مستقیم در نتیجه جرم

     

    تحصیل کرده باش.

     

    ماده 3 - عواید حاصل از جرم عبارت است از هر نوع مالی که مستقیماً یا

     

    به طور غیر مستقیم از فعالیت های مجرمانه به دست آمده است.

     

    ماده 4 - به منظور هماهنگی دستگاه های ذیربط در امر جمع آوری، پردازش و

     

    تجزیه و تحلیل اخبار، اسناد، اطلاعات و گزارش های دریافتی، تهیه سیستم های اطلاعاتی

     

    هوشمند، شناسایی معاملات مشکوک و مبارزه با پولشویی شورای عالی

     

    مبارزه با پولشویی به ریاست و مسئولیت وزیر امور اقتصادی و دارایی و با عضویت

     

    وزرای بازرگانی، اطلاعات، کشور و رئیس کل بانک مرکزی مرکب از وظایف زیر هستند:

     

    1- جمع آوری و کسب اخبار و اطلاعات مرتبط، تحلیل و طبقه بندی فنی و تخصصی

     

    در مواردی هستند که طبق مقررات، دلیلی دال بر تخلف وجود داشته باشد.

     

    2- تهیه و پیشنهاد آیین نامه های لازم در خصوص اجرای قانون به هیأت وزیران.

     

    3- هماهنگی دستگاه های ذیربط و پیگیری اجرای کامل قانون در کشور.

     

    4- ارزیابی گزارشات واصله و ارسال به مراجع قضایی در مواردی که احتمال زیاد باشد.

     

    درست است یا احتمالاً مهم است.

     

    5- تبادل تجربیات و اطلاعات با سازمان های مشابه در سایر کشورها در چارچوب مفاد ماده

     

    (11).

     

    تبصره 1- دبیرخانه شورای عالی در وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد بود.

     

    تبصره 2- ساختار و تشکیلات اجرایی شورا با توجه به وظایف قانونی آن به پیشنهاد شورا

     

    به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

     

    تبصره 3- كليه آيين‌نامه‌هاي اجرايي شوراي مذكور پس از تصويب هيأت وزيران براي

     

    کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ذیربط قابل اجرا خواهند بود. متخلف از این موضوع به

     

    تشخیص مراجع اداری و قضایی حسب مورد به دو تا پنجاه سال انفصال از خدمت مربوط محکوم می شود.

     

    خواهد بود. است

     

    ماده 5 - کلیه اشخاص حقوقی از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانکها،

     

    موسسات مالی و اعتباری، شرکت های بیمه، بیمه مرکزی، صندوق های قرض الحسنه، بنیادها و

     

    موسسات خیریه و شهرداری ها موظف به اجرای آیین نامه هایی هستند که به تصویب هیأت وزیران می رسد.

     

    اعمال قانون.

     

    ماده 6 - دفاتر اسناد رسمی، وکلا، حسابرسان، حسابداران، کارشناسان

     

    مقامات قضایی و بازرسان قانونی موظفند اطلاعات مورد نیاز برای اجرای این قانون را ارائه دهند

     

    با درخواست شورای عالی مبارزه با پولشویی به تصویب هیأت وزیران رسید

     

    به.

     

    ماده 7 - اشخاص، مؤسسات و ارگانهای موضوع این قانون (موضوع مواد 5 و 6).

     

    با توجه به نوع فعالیت و ساختار سازمانی موظف به رعایت موارد زیر می باشند:

     

    الف- احراز هویت موکل و در صورت اقدام نماینده یا وکیل احراز هویت

     

    سمت و هویت نماینده، وکیل و بزرگوار در مواردی که قرائن تخلف وجود دارد.

     

    تبصره - تصویب این قانون ناقض موارد مندرج در سایر قوانین و

     

    قوانین احراز هویت اجباری هستند، اینطور نیست؟

     

    ب- ارائه اطلاعات، گزارش ها، اسناد و مدارک مربوط به موضوع این قانون به

     

    شوراي عالي مبارزه با پولشويي در چارچوب آئين نامه اي كه به تصويب هيأت وزيران مي رسد.

     

    ج - گزارش معاملات و عملیات مشکوک به مرجع ذیصلاح شورای عالی مبارزه

     

    پولشویی را مشخص می کند.

     

    د) نگهداری سوابق مربوط به شناسایی مشتری، سوابق حساب، عملیات و

     

    معاملات مدت تعیین شده در آیین نامه اجرایی.

     

    تدوین معیارهای کنترل داخلی و آموزش مدیران و کارکنان دربه منظور رعایت

     

    مفاد این قانون و آئین نامه اجرایی آن.

     

    ماده 8 - اطلاعات و مدارک جمع آوری شده در اجرای این قانون فقط در جهت

     

    از اهداف مندرج در قانون مبارزه با پولشویی و جرایم منشأ آن استفاده می شود

     

    اطلاعات را به طور مستقیم یا غیرمستقیم به نفع خود یا شخصی فاش کنید، فاش کنید یا از آن استفاده کنید

     

    به طور غیرمستقیم توسط مقامات دولتی یا سایر اشخاص مقرر در این قانون ممنوع و نقض می شود

     

    به مجازات مندرج در قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی

     

    29/11/1353 محکوم خواهد شد.

     

    ماده 9 - مرتکبین پول شویی علاوه بر استرداد درآمد و عواید حاصله

     

    ارتکاب جرمی که شامل اصل و منافع (و در صورت عدم وجود، مانند یا قیمت آن) باشد

     

    جزای نقدی معادل یک چهارم عواید ناشی از جرم محکوم می شود که لحاظ می شود

     

    درآمد عمومی نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شود.

     

    تبصره 1- در صورتی که وجوه حاصل به ملک دیگری تبدیل یا تبدیل شده باشد.

     

    عین اموال مصادره خواهد شد.

     

    تبصره 2- صدور و اجراي دستور مصادره دارايي ها و منافع حاصل از آن در صورتي كه:

     

    متهم از نظر جرم منشأ مشمول این حکم نشده است.

     

    تبصره 3 - مرتکبین جرم منشأ در صورت ارتکاب جرم پولشویی به علاوه

     

    مجازات های مقرر مربوط به جرم ارتکابی به مجازات های قصاص نیز در این قانون مشخص شده است.

     

    محکوم خواهد شد.

     

    ماده 10- کلیه اموری که در اجرای این قانون مستلزم اقدام یا اجازه قضایی باشد

     

    باید طبق قوانین انجام شود. قوه قضائیه موظف است طبق مقررات همکاری کند.

     

    ماده ۱۱- شعب دادگاههای عمومی در تهران و در صورت لزوم در مراکز استانها

     

    اختصاص به پولشویی و جرایم مربوطه. مالکیت شعبه

     

    مانع از تعقیب سایر جرایم نمی شود.

     

    ماده 12 - در مواردی که قانون بین دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها

     

    معاونت قضایی و اطلاعاتی در مبارزه با پولشویی به تصویب رسیده است

     

    مفاد توافقنامه محقق خواهد شد.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 2:10 PM
    بازدید : 251
    برچسب‌ها :

    ماده 86- میزان جزای نقدی به جای حبس به شرح زیر است:

    الف- جرایم موضوع بند (الف) ماده (83) تا سقف نه میلیون (9.000.000) ریال.

    ب- جرایم موضوع بند (ب) ماده (83) از نه میلیون (9.000.000) ریال تا هجده میلیون (18.000.000) ریال.

    ج - جرایم موضوع بند (ج) ماده (83) از هجده میلیون (18.000.000) ریال تا سی و شش میلیون (36.000.000) ریال.

    د- جرایم موضوع بند (د) ماده (83) از سی و شش میلیون (36.000.000) ریال تا هفتاد و دو میلیون (72.000.000) ریال.

    ماده ۸۷- دادگاه می تواند ضمن صدور حکم به مجازات جایگزین حبس، حسب جرم ارتکابی و وضعیت محکوم علیه، او را به یک یا چند مورد مجازات تبعی یا تکمیلی محکوم کند. در این صورت مجازات نباید بیش از دو سال باشد.

    فصل دهم - مجازات ها و اقدامات تأمینی و تربیتی برای کودکان و نوجوانان
    ماده ۸۸- در مورد اطفال و نوجوانانی که مرتکب جرائم کیفری می شوند و سن آنها در زمان ارتکاب حسب مورد نه تا پانزده سال تمام شمسی نباشد، دادگاه یکی از تصمیمات زیر را اتخاذ می کند:

    الف- تسلیم شدن به والدین یا اولیای دم یا قیم قانونی با التزام به تأدیب و تربیت و مراقبت از اخلاق حسنه کودک یا نوجوان.

    تبصره ـ دادگاه در صورت تشخيص مصلحت مي تواند حسب مورد از اشخاص مذكور در اين بند نسبت به انجام اموري از قبيل موارد زير اقدام و در مهلت مقرر نتيجه را به دادگاه اعلام نمايد.

    1- معرفی کودک یا نوجوان به مددکار اجتماعی یا روانشناس و سایر متخصصان و همکاری با آنها.

    2- اعزام کودک یا نوجوان به مؤسسه آموزشی و فرهنگی به منظور آموزش یا حرفه آموزی.

    3- اقدام لازم برای درمان یا ترک اعتیاد کودک یا نوجوان زیر نظر پزشک.

    4- جلوگیری از معاشرت و ارتباط مضر کودک یا نوجوان با اشخاص به تشخیص دادگاه.

    5- جلوگیری از جابجایی کودکان یا نوجوانان به مکان های خاص

    ب) تسلیم سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی که دادگاه به تشخیص آنها مصلحت طفل یا نوجوان با الزام به اجرای دستورات مذکور در بند (الف) در صورت عدم صلاحیت والدین، قیم یا قانونی. قیم طفل یا نوجوان ماده (1) قانون مدنی

    تبصره: تسلیم طفل به افراد واجد شرایط منوط به قبولی آنان می باشد.

    ج- مشاوره قاضی دادگاه

    د- اخطار و اخطار یا اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار جرم

    هـ- نگهداری در کانون اصلاح و تربیت از سه ماه تا یک سال برای جرائم تعزیری درجه یک تا پنج

    تبصره 1- تصمیمات مندرج در بندهای (د) و (ه) فقط برای اطفال و نوجوانان دوازده تا پانزده سال قابل اجرا است. مفاد بند (ث) در مورد اطفال و نوجوانانی که مرتکب جرائم درجه یک تا پنج شده اند اعمال می شود.

    تبصره 2: در صورتی که صغیر مرتکب یکی از جرایم موجب حد یا قصاص شود در صورتی که از دوازده سال تا پانزده سال قمری باشد به یکی از اقدامات مقرر در بندهای (د) یا (ه) محکوم خواهد شد و در غیر این صورت یکی از اقدامات مقرر در بندهای (الف) تا (ج) این ماده در مورد آنها اعمال می شود.

    تبصره 3- دادگاه اطفال و نوجوانان در خصوص تصمیمات مندرج در بندهای (الف) و (ب) این ماده می تواند با توجه به بررسی های انجام شده و همچنین گزارش مددکاران اجتماعی از وضعیت و رفتار کودک یا نوجوان، هر چند رسیدگی کند. هر زمان که مصلحت کودک یا نوجوان اقتضا کند تصمیم می گیرد.

    ماده 89- در مورد نوجوانانی که مرتکب جرم کیفری شوند و سن آنها در زمان ارتکاب بین پانزده تا هجده سال تمام شمسی باشد مجازات‌های زیر اعمال می‌شود:

    الف- نگهداری در کانون اصلاح و تربیت برای جرائمی که مجازات قانونی آنها تعزیر درجه یک تا سه است.

    ب- نگهداری در کانون اصلاح و تربیت از یک تا سه سال در جرائمی که مجازات قانونی آنها تعزیری درجه چهار است.

    ج - نگهداری در کانون اصلاح و تربیت از سه ماه تا یک سال یا پرداخت جزای نقدی از ده میلیون (10.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا انجام یکصد و هشتاد تا هفتصد و بیست ساعت خدمات عمومی رایگان در مورد. جرائمی که مجازات قانونی آنها تعزیری درجه پنج است.

    د- پرداخت جزای نقدی از یک میلیون (1.000.000) ریال تا ده میلیون (10.000.000) ریال یا انجام شصت تا یکصد و هشتاد ساعت خدمات عمومی رایگان برای جرائمی که مجازات قانونی آنها تعزیر درجه شش است.

    هـ- پرداخت جریمه نقدی تا یک میلیون (1.000.000) ریال برای جرائمی که مجازات قانونی آنها تعزیر درجه هفت و هشت است.

    تبصره 1- ساعات ارائه خدمات عمومی بیش از چهار ساعت در روز نمی باشد.

    تبصره 2: حسب وضعیت متهم و جرم ارتکابی کور.ت می تواند به جای صدور حکم حبس یا جزای نقدی موضوع بندهای (الف) تا (ج) این ماده در ساعاتی که دادگاه یا نگهبانی تعیین می کند در کانون اصلاح و تربیت در دو روز آخر هفته حسب مورد در منزل بماند. مورد، به مدت سه ماه تا پنج سال.

    ماده 90- دادگاه می تواند با توجه به گزارشات واصله از وضعیت طفل یا نوجوان و رفتار او در کانون اصلاح و تربیت، یک بار در تصمیم او تجدیدنظر و مدت بازداشت را به یک سوم تقلیل دهد و یا قرار بازداشت را به کانون اصلاح و تربیت تحویل دهد. کودک یا نوجوان تا قیم قانونی او شود. تصمیم دادگاه تجدیدنظر در صورتی صادر می شود که طفل یا نوجوان حداقل یک پنجم وقت خود را در کانون اصلاح و تربیت گذرانده باشد. رای دادگاه در این مورد قطعی است. این امر مانع از استفاده از آزادی مشروط و سایر تخفیفات قانونی در صورت رعایت شرایط آنها نیست.

    ماده 91- در جرایم حد یا قصاص، چنانچه افراد بالغ کمتر از هجده سال، ماهیت جرم یا حرمت آن را درک نکنند و یا در بلوغ آنها تردید باشد، حسب سن، مجازات خواهند شد. پیش بینی شده در این فصل محکوم می شوند.

    تبصره ـ دادگاه می تواند نظر پزشکی قانونی را استعلام کند یا برای تشخیص رشد و کمال عقل از هر وسیله دیگری که مقتضی بداند استفاده کند.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 2:13 PM
    بازدید : 1250
    برچسب‌ها :

    قانون مجازات اسلامی
    کتاب اول - کلیات
    قسمت اول - مواد عمومی
    فصل اول - تعاریف
    ماده 1- قانون مجازات اسلامی شامل جرایم و مجازات های حدود، قصاص، دیه و تعزیر، اقدامات تأمینی و تربیتی، شرایط و موانع مسئولیت کیفری و مقررات حاکم بر آنها می باشد.

    ماده 2 - هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب می شود.

    فصل دوم - قلمرو اجرای قانون کیفری در محل
    ماده 3 - قوانین جزایی ایران در مورد کلیه اشخاصی که در قلمرو حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند جاری است مگر اینکه در قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد.

    ماده 4 - هرگاه قسمتی از جرم یا نتیجه آن در قلمرو حاکمیت ایران واقع شود جرم ارتکابی در جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

    ماده 5 - هر شخص ایرانی یا غیرایرانی که در خارج از قلمرو حاکمیت ایران مرتکب یکی از جرایم یا جرایم مندرج در قوانین خاص زیر شود، طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات می شود. در صورت تاييد حكم و اجراي آن، دادگاه ايران ميزان مجازات اجرا شده را در تعيين مجازاتهاي تعزيري محاسبه مي كند:

    الف- اقدام علیه نظام، امنیت داخلی یا خارجی، تمامیت ارضی یا استقلال جمهوری اسلامی ایران

    ب- جعل مهر، امضا، حکم، فرمان یا دستخط مقام معظم رهبری یا استفاده از آن.

    ج - جعل مهر، امضا، حکم، فرمان یا دستخط رسمی رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، اعضای مجلس شورای اسلامی. شورای نگهبان، رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزرا یا معاونان رئیس جمهور یا استفاده از آنها

    د- جعل آراء مراجع قضایی یا دستگاههای اجرایی صادره از این مراجع یا سایر مراجع قانونی و یا استفاده از آنها.

    هـ - جعل اسکناس معمولی یا اوراق قرضه بانکی ایران و همچنین جعل اسناد خزانه و اوراق مشارکت صادره یا تضمین شده توسط دولت یا تهیه یا تبلیغ سکه قلب در مورد سکه های رایج داخل.

    ماده 6- در جرائم کارکنان دولت اعم از ایرانی یا غیرایرانی که در خارج از قلمرو دولت ایران مرتکب جرائم مربوط به شغل و وظایف خود شده اند و در جرایم مقامات سیاسی و کنسولی و سایر وابستگان به ایران. دولتی که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران از مصونیت سیاسی برخوردارند. رسیدگی خواهد شد.

    ماده 7- هر تبعه ایرانی علاوه بر موارد مذکور در مواد فوق در خارج از کشور مرتکب جرم می شود. چنانچه در ایران پیدا شود یا به ایران بازگردانده شود طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات می شود مشروط بر اینکه:

    الف- رفتار مرتکب طبق قانون جمهوری اسلامی ایران جرم است.

    ب- در صورتی که جرم ارتکاب جرم موجب تعزیر باشد، متهم در محل وقوع جرم محاکمه و تبرئه نشده باشد یا در صورت محکومیت، مجازات کلاً یا جزئی در مورد او اعمال نشده باشد.

    ج- طبق قوانین ایران دلیلی بر منع یا موقوفی تعقیب یا توقف اجرای مجازات یا سقوط آن وجود ندارد.

    ماده 8- هر گاه شخص غیرایرانی در خارج از ایران نسبت به شخص ایرانی یا علیه کشور ایران جرمی غیر از جرایم مذکور در مواد قبل را مرتکب شود و در ایران پیدا شود یا به ایران بازگردانده شود جرم وی طبق مقررات تعقیب خواهد شد. قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران ، فراهم آوردن:

    الف- متهم از جرائمی که موجب تعزیر در صحنه جرم شده است محاکمه و تبرئه نشده باشد و یا در صورت محکومیت، مجازات کلاً یا جزئی در مورد وی اعمال نشده باشد.

    ب- رفتار ارتکابی در جرایم موجب تعزیر طبق قانون جمهوری اسلامی ایران و قانون محل وقوع جرم است.

    ماده 9- مرتکب جنایاتی که به موجب قانون خاص یا معاهدات و مقررات بین‌المللی در هر کشوری پیدا شود در همان کشور محاکمه می‌شود. اگر در ایران پیدا شود طبق قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات می شود.

    فصل سوم - قلمرو اجرای قانون کیفری در زمان
    ماده 10- در مقررات و نظامات حکومتی، مجازات و اقدام تأمینی و تربیتی باید مطابق قانونی باشد که قبل از وقوع جرم مقرر شده است و مرتکب هر رفتار اعم از فعل یا ترک فعلی را نمی توان به مجازات یا مجازات محکوم کرد. اقدامات امنیتی و آموزشی طبق قانون. ولى اگر پس از وقوع جرم، قانونى بر تخفیف یا عدم اجرای مجازات یا اقدامات تأمینى و تربیتى یا به نحو مساعدتر وضع شود، نسبت به جرایم قبلى در وضع آن قانون تا صدور قطعى مؤثر است. وردیct صادر می شود. در صورتی که طبق قانون قبلی حکم قطعی صادر شده باشد به شرح زیر عمل می شود:

    الف- در صورتی که رفتاری که در گذشته جرم بوده طبق قانون لاحق جرم شناخته نشود حکم قطعی اجرا نمی شود و چنانچه در مرحله اجرا باشد اجرای آن متوقف می شود. در این موارد و همچنین در مواردی که حکم قبلاً اجرا شده باشد، اثر کیفری ندارد.

    ب- در صورتی که مجازات جرمی به موجب قانون لاحق تخفیف یابد، قاضی اجرای احکام موظف است قبل از اجرای حکم قطعی یا در حین اجرا، اصلاح آن را طبق قانون جدید درخواست کند. همچنین محکوم علیه می تواند از دادگاه صادرکننده حکم تقاضای تخفیف کند. دادگاه صادر كننده حكم به موجب قانون ذيل حكم قبلي را تقليل مي دهد. مفاد این بند در مورد اقدامات تأمینی و تربیتی که در مورد نوجوانان بزهکار اعمال می شود نیز جاری است. در این صورت قیم یا قیم او نیز می توانند برای اقدامات امنیتی و آموزشی درخواست تخفیف کنند.

    تبصره ـ مقررات فوق در مورد قوانینی که برای مدت معین یا موارد خاص وضع شده اند اعمال نمی شود مگر در مواردی که در قانون لاحق مقرر شده است.

    ماده 11- قوانین زیر در مورد جرایم قبلی بر خلاف وضع قانون بلافاصله اعمال می شود:

    الف- قوانین مربوط به تشکیلات و صلاحیت قضایی

    ب- قوانین مربوط به ادله دعوی قبل از اجرای حکم

    ج- قوانین مربوط به آیین دادرسی

    د- قوانین مربوط به مرور زمان

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 2:15 PM
    بازدید : 290
    برچسب‌ها :

    ماده 24 - ضابطان دادگستری باید کلیه اطلاعاتی را که مستلزم تفتیش و ضبط است در درخواست خود قید کنند.

    اعلام. همچنین حسب مورد موارد زیر را در درخواست حسابرسی یا توقیف لحاظ کنید:

    الف- علل لزوم بازرسی و توقیف

    ب- در صورت امکان نوع و میزان داده و سخت افزار

    ج- محل تفتیش یا توقیف

    د- دلایل مورد نیاز برای فیلمبرداری و بازرسی خارج از محل

    ه- زمان تقریبی مورد نیاز برای بازرسی و توقیف.

    ماده 25 - در دستور بازرسی یا توقیف داده ها یا سامانه باید محل بازرسی یا توقیف و در صورت امکان در محل تعیین شود.

    سیستم را مستقر کنید.

    ماده 26 - مدت بازداشت و فرصت بازرسی در دستور دادگاه قید و کمترین فرصت ممکن در نظر گرفته شود.

    بودن. در صورت نیاز به زمان بیشتر، ممکن است به درخواست بازرس یا توقیف و ذکر دلیل این مدت تمدید شود.

    است .

    ماده 27 - بازرسی و توقیف در مواردی که مستلزم ورود به منازل و اماکن شخصی باشد با رعایت مقررات.

    این یک قانون کیفری در قانون خواهد بود.

    ماده ۲۸ – در مواردی که بازرسی یا توقیف به موجب حکم دادگاه بدون حضور متصرف قانونی یا صادرکننده

    سامانه تحت کنترل است، جهت انجام، بلافاصله پس از انجام به ذینفع اطلاع رسانی خواهد شد.

    ماده 29- چنانچه پس از اجرای دستور توقیف یا در زمان اجرای دستور توقیف، داده ها یا سیستم های رایانه ای یا

    ارتباطات راه دور ترس از صدمه شخصی یا ضرر مالی شدید به افراد یا اختلال در خدمات عمومی دور از مرجع است

    دادگستری صادرکننده دستور به تصرف تکلیف و در صورت تشخیص قاضی با رعایت مفاد ماده 44 قانون.

    عمل شده است.

    ماده 30 - قوه قضائیه اقدامات لازم از جمله زمینه سازی و ایجاد زیرساخت های ارتباط رایانه ای و الکترونیکی را انجام می دهد.

    همچنین سیستم ها و پورتال های مبتنی بر فناوری اطلاعات را برای تسهیل فرآیندهای عملیاتی راه اندازی کنید

    و روش های موضوع این آیین نامه را ارائه می کند.

    ماده 31 - اشخاصی که داده ها یا سیستم های رایانه ای یا مخابراتی را کنترل یا توقیف می کنند مکلفند

    همکاری در اجرای دستور تفتیش و توقیف. اگر به دلیل عدم همکاری یا عدم دسترسی به

    این افراد ممکن است در معرض توقیف یا توقیف، از جمله دسترسی به داده ها یا سیستم ها، مانند ورود نباشند

    رفع موانع استفاده از سخت افزار و نرم افزار، رمزگشایی و مانند آن با دستور مقام قضایی تعیین می شود.

    ماده 32 - رضایت متصرف قانونی سامانه موضوع بند ج ماده 41 قانون باید کتبی و به امضای وی باشد.

    ماده 33 - در مواردی که توقیف داده ها از طریق چاپ، کپی یا تصویربرداری داده ها انجام می شود، اصل داده ها.

    توقیف و عدم دسترسی در صورتی که در حکم دادگاه قید شده باشد.

    ماده 34 - مأموران فقط مجاز به بازرسی و توقیف داده ها و سیستم هایی هستند که صراحتاً در دستور قرار دارند.

    داده های قضایی و در صورت اجرای دستور، داده های مربوط به جرم ارتکابی در سایر سیستم های رایانه ای یا

    مخابرات باید تحت کنترل یا در اختیار متهم کشف شود، در صورت ترس از تخریب، باید بلافاصله نسبت به حفاظت از داده ها اقدام شود.

    حداکثر ظرف 24 ساعت کتباً به مرجع قضایی مربوطه گزارش دهید.

    ماده 35 - بازرسی داده ها یا سیستم ها در محل استفاده یا از طریق شبکه یا در آزمایشگاه یا در مکان مناسب با

    دستور و تشخیص مقام قضایی با رعایت صحت، تمامیت، محرمانه بودن و غیرقابل انکار بودن ادله انجام می شود.

    ماده 36 - مأموران و اشخاصی که به موجب قانون وظیفه جمع آوری، بازرسی، نگهداری، ذخیره و انتقال داده ها را بر عهده دارند.

    سیستم های کامپیوتری یا مخابراتی علاوه بر داشتن شرایط لازم از قبیل تخصص و توانایی فنی و

    آموزش، تجهیزات و ابزار کافی داشته باشید.

    ماده 37 - در هنگام بازرسی رعایت موارد زیر ضروری است:

    الف- روش عمل نباید داده های مورد نظر را در سیستم های کامپیوتری تغییر، پاک یا جابجا کند.

    ب- جستجو فقط در محدوده دستور قضایی و داده های مربوط به جرم موضوع دستور انجام می شود.

    ج- کلیه فرآیندهای انجام شده بر روی داده های مورد بازرسی یا ضبط باید با استفاده از روش ها انجام شود

    شناسایی، ثبت و محافظت کنید.

    ماده 38 - توقیف با رعایت مناسبت، نوع، اهمیت و نقش داده یا سیستم رایانه ای یا مخابراتی به طرق زیر:

    انجام شده:

    الف- در مصادره داده ها با چاپ داده ها، با روش هایی مانند تغییر رمز عبور، داده ها را از دسترس خارج کنید.

    یا رمزگذاری و ضبط حامل های داده.

    ب- در توقیف سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با تغییر رمز، پلمپ سامانه در محل استقرار یا ضبط.

    سیستم.

    توجه: تشنج باید تا حد امکان ساده باشد بدون اینکه مانع عمل شودسیستم و به روشی ساده و کم هزینه.

    مانند ذخیره سازی در حامل های داده، ذخیره سازی در سیستم با وارد کردن رمز عبور، پشتیبان گیری، تصویربرداری،

    یک کپی تهیه و چاپ کنید.

    ماده 39 - دستور توقیف سامانه شامل سایر سخت افزارها یا حامل های داده متصل به آن نمی شود مگر اینکه در

    حکم دادگاه باید مشخص شود. اگر به محافظت فوری از سخت افزار یا حامل های داده، افسران یا دیگران نیاز دارید

    مأموران در حدود وظایف قانونی خود می توانند با رعایت ماده (34) قانون بلافاصله مفاد آن را رعایت و مفاد این قانون را رعایت کنند.

    مقررات برای اقدام

    ماده 40- در صورت خاموشی سامانه در صورت نیاز به تعیین نگهبان با دستور مقام قضایی اقدام خواهد شد.

    ماده 41 - به منظور حفظ اصل مدارک رایانه ای و جلوگیری از هرگونه تغییر، تحریف یا آسیب، مرجع.

    دادگاه مدت نگهداری و حضانت آنها را تا 5 روز تعیین می کند.

    ماده 42 - اجرای دستور توقیف باید طی صورتجلسه ای با ذکر مشخصات و مشخصات دقیق داده یا سامانه، محل، صورت گیرد.

    تاریخ و ساعت دقیق، مشخصات افراد حاضر و مجری دستور، مشخصات نگهدارنده، در صورت وجود، شماره و تاریخ

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 2:18 PM
    بازدید : 286
    برچسب‌ها :

    مقررات جمع آوری و استناد مدارک الکترونیکی
    فصل اول: تعاریف

    ماده 1 - واژه ها و اصطلاحات به کار رفته در این آیین نامه در معانی زیر به کار می روند

    الف- ارائه دهندگان خدمات دسترسی: افرادی هستند که به کاربران امکان اتصال به شبکه های کامپیوتری یا

    ارائه مخابرات داخلی یا بین المللی یا هر شبکه مستقل دیگری. مانند تامین کنندگان،

    توزیع کنندگان، ارائه دهندگان خدمات دسترسی به شبکه های کامپیوتری یا مخابرات.

    ب- ارائه دهندگان خدمات هاستینگ: افرادی هستند که به کاربران امکان دسترسی به فضای ایجاد شده توسط

    سیستم های کامپیوتری، مخابراتی و سیستم های ارتباطی تحت کنترل یا کنترل آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کاربران

    توسط کاربر متقاضی، داده های رایانه ای برای ذخیره، انتشار، توزیع یا ارائه در شبکه های داخلی یا

    بین المللی یا هر هدف دیگری برای ذخیره یا پردازش.

    ج- ارائه داده های الکترونیکی: عبارت است از ارائه تمام یا بخشی از داده های نگهداری شده یا

    توسط ارائه دهندگان خدمات دسترسی یا میزبانی یا افرادی که داده ها را کنترل یا کنترل می کنند نگهداری می شود

    دارند .

    د- گردآوری شواهد الکترونیکی: فرآیندی است که در آن شواهد الکترونیکی به تنهایی یا با سیستم ها انجام می شود

    رایانه ها یا مخابرات یا حامل های داده نگهداری می شوند، به سرعت محافظت می شوند، حسابرسی می شوند و رهگیری می شوند.

    ه- زنجیره حفاظتی: مجموعه اقداماتی است که توسط قاضی دادگستری و سایر اشخاص ذیصلاح به منظور حفظ و نگهداری انجام می شود.

    صحت، یکپارچگی، اعتبار و غیرقابل انکار شواهد الکترونیکی با استفاده از ابزارها و روش های استاندارد در مراحل

    شناسایی، کشف، جمع آوری، مستندسازی، تجزیه و تحلیل و ارائه آنها به مرجع مربوطه

    انجام می دهند؛ به گونه ای که ردیابی آنها از مبدا تا مقصد امکان پذیر باشد.

    و- استراق سمع: هرگونه دسترسی به محتوایی است که از طریق ارتباطات غیرعمومی در سیستم ها مخابره می شود.

    کامپیوتر یا مخابرات یا امواج الکترومغناطیسی با استفاده از سیستم ها و تجهیزات سخت افزار و نرم افزار

    مربوط.

    ز- محافظ: شخصی که به نحوی داده های رایانه ای ذخیره شده را کنترل یا کنترل می کند و

    به موجب ماده 34 قانون و سایر قوانین و مقررات برای حمایت از آنها.

    ح- متصرف قانونی: در مورد اشخاص حقیقی، شخص مالک یا شخصی است که به نحوی

    دارای فرم مشروع یا نماینده یا قیم یا قیم قانونی او. در مورد اشخاص حقوقی دولتی یا

    عموم مردم غیردولتی بالاترین مقام یا نماینده قانونی آنها طبق مقررات مربوط و در مورد سایر اشخاص حقوقی.

    مدیر یا نماینده قانونی آنهاست.

    ط- قانون: منظور از قانون در این آئین نامه، قانون جرایم رایانه ای مصوب 3/5/1388 می باشد.

    توجه: سایر شرایط به شرحی است که در قوانین دیگر آمده است.

    فصل دوم: جمع آوری مدارک الکترونیکی

    A: نگهداری داده ها

    ماده 2 - ارائه دهندگان خدمات دسترسی و میزبانی موظف به استفاده از سیستم های قابل نگهداری هستند

    داشتن داده های ترافیکی و اطلاعات کاربران مطابق مواد 32 و 33 قانون.

    ماده 3 - ارائه دهندگان خدمات دسترسی موظفند سیستم های خود را به گونه ای تنظیم کنند که کلیه ارتباطات

    کامپیوتری که از طریق آن انجام می شود و کلیه داده های ترافیکی مربوط به خود و کاربران مرتبط را ضبط کنید

    تا شش ماه پس از ایجاد نگه دارید.

    توجه: ارائه دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت (کافه های اینترنتی) ملزم به ارائه مشخصات هویتی، آدرس،

    زمان شروع و پایان کاربر و آدرس IP اختصاص داده شده را در دفتر روزانه ثبت کنید.

    ماده 4 - ارائه دهندگان خدمات دسترسی موظفند حداقل 6 ماه پس از خاتمه یا لغو اشتراک، اطلاعات کاربری را ارائه کنند.

    قراردادهای کاربر را حفظ کنید. هویت و آدرس کاربر باید در قرارداد ذکر شود.

    ماده 5 - ارائه دهندگان خدمات میزبانی داخلی و نمایندگان داخلی ارائه دهندگان خدمات میزبانی خارجی

    باید حداقل شش ماه پس از پایان اشتراک، اطلاعات کاربران خود و محتوای ذخیره شده و داده های ترافیک را ارائه دهد

    تغییرات حاصل را حداقل برای پانزده روز نگه دارید. فرم اشتراک باید به صورت زیر تنظیم شود:

    هویت و آدرس آنها باید مشخص باشد.

    نکته 1: ارائه دهندگان خدمات هاست موظفند سیستم های کامپیوتری خود را به گونه ای پیکربندی کنند که هر کدام

    تغییرات را با تغییر یا حذف محتوا و داده های ترافیکی ذخیره کنید.

    تبصره 2: افرادی که به منظور ارائه خدمات دسترسی اقدام به جمع آوری یا ذخیره موقت اطلاعات می کنند

    ارائه دهنده هاست محسوب نمی شوند.

    ماده 6 - ارائه دهندگان خدمات دسترسی و میزبانی و اپراتورهای امنیتی مسئولیت امنیت داده های ترافیکی و

    محتوایی که طبق ضوابط و دستورالعمل های مصوب رئیس قوه قضائیه ذخیره و محافظت می شود

    می رسد، فراهم کنید.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 2:20 PM
    بازدید : 251
    برچسب‌ها :

    ماده 106 - در مورد اموال غیرمنقول باید موارد زیر قید شود:

    1- تاریخ و مندرجات برگه اجرایی.

    2- محلی که ملک در آن واقع است.

    3- وصف مال غیر منقول با ذکر مشخصات مال و مالک و مشاع یا رهن بودن مال و اشخاص دیگر.

    آیا حقی بر آن دارند یا نه و اگر دارند چه نوع حقی است و آیا منافع مال به شخصی منتقل شده است یا خیر؟

    4- حدود ملک و مجاوران آن.

    ماده 107 - اگر مساحت ملک معین نشده باشد، قاضی (مأمور اجرا) در صورت تعیین مساحت تقریبی آن را تقریب می‌نماید.

    او انجام می دهد .

    ماده 108 - محکومٌ علیه باید اسناد مربوط به اموال غیرمنقول یا غیرمنقول را ضمن تنظیم صورت به قاضی (مأمور اجرا) تسلیم کند.

    پیشنهاد .

    ماده 109 - هرگاه نسبت به تمام یا قسمتی از مال توقیف شده دعوی در جریان باشد.

    مشخص می شود که دعوا در کدام مرجع رسیدگی می شود.

    مبحث 10 - ارزش گذاری و حمایت از املاک

    ماده ۱۱۰ - ارزیابی اموال غیرمنقول به ترتیب مقرر در مواد ۷۳ تا ۷۶ این قانون انجام می‌شود.

    ماده 111 - اموال غیرمنقول پس از تنظیم صورت و ارزیابی حسب مورد موقتاً به صاحب یا متصرف مال تسلیم می شود.

    مشارالیه موظف است ملک را به صورت وصول تحویل دهد.

    ماده ۱۱۲ – در صورت توقیف عواید موجود از مال غیر منقول نزد امینی که طرفین معین می‌کنند تودیع می‌شود.

    در صورت عدم توافق به متولی تعیین شده از طرف قاضی (مسئول اجرا) تحویل داده می شود.

    در صورتی که درآمد نقدی باشد به بخش اجرا ارسال می شود.

    فصل سوم - فروش اموال توقیف شده

    مبحث اول – فروش اموال منقول

    ماده 113 - پس از تنظیم صورت املاک و ارزیابی آن نسبت به محل و تاریخ فروش بین محکوم له.

    و اگر محكوم به مصالحه شده باشد با او همين طور رفتار مي شود و در صورت عدم سازش بين طرفين قاضي)

    مجری (بر اساس مواد زیر عمل می کند.

    ماده 114 - فروش مال از طریق مزایده انجام می شود.

    ماده 115 - اگر دولت محل یا شهرداری برای فروش اموال منقول معین کرده باشد بیع در آن محل.

    انجام می شود و در صورت تعدد مکان های تعیین شده، فروش در محل انجام می شود که منفعت طلب است.

    محکوم به ترجیح است و تشخیص آن با مدیر اجرایی است. هر زمان که توسط دولت محلی یا شهرداری برای

    در صورت عدم تعیین فروش، محل فروش توسط مدیر اجرایی تعیین می شود.

    ماده 116 - در مواردی که نقل و انتقال مال منقول به جای دیگر هزینه زیادی داشته باشد اشیاء توقیف شده در

    مکانی که حفظ شده به فروش می رسد.

    ماده 117 - تاریخ فروش با توجه به کمیت و کیفیت مال توقیف شده توسط مدیر اجرا تعیین و اعلام می شود.

    ماده ۱۱۸ – آگهی بیع باید یکبار در یکی از جراید محلی درج شود.

    ماده ۱۱۹ – تاریخ فروش باید به نحوی تعیین شود که فاصله انتشار آگهی تا روز فروش بیش از یک ماه و کمتر از آن باشد.

    ده روز نیست

    ماده ۱۲۰ – در جاهایی که روزنامه نباشد همچنین در اموالی که قیمت آن از دویست هزار ریال بیشتر باشد.

    در غیر این صورت به جای انتشار روزنامه به تعداد کافی آگهی در الصاق و تاریخ الصاق در صورتجلسه قید می شود.

    ماده 121 - محكوم له يا محكوم له مي تواند علاوه بر آگهي كه از طرف اجرايات به عمل مي آيد، آگهي نمايد.

    دیگری را با هزینه خود منتشر کنند.

    ماده 122 - در آگهی فروش اموال منقول نکات زیر قید شده است:

    1- نوع و مشخصات اموال مصادره شده.

    2- روز و ساعت و محل فروش.

    3- قیمتی که حراج از آن شروع می شود.

    ماده 123 - آگهی باید علاوه بر درج در قسمت اجرا و محل فروش ضمیمه شود.

    ماده ۱۲۴ – در صورت لزوم تغییر روز بیع مجدداً اعلام می گردد.

    ماده ۱۲۵ – بیع با حضور قاضی (مأمور اجرا) و نماینده دادسرا به عمل می‌آید و صورتجلسه بیع امضا می‌شود.

    می رسند.

    ماده 126 - هر کس می تواند ظرف پنج روز قبل از روز مبعوث، مال مورد آگهی را بنماید.

    یادداشت بردار.

    ماده 127 - محکوم علیه می تواند مانند دیگران در خرید شرکت کند ولی ارزیاب و قضات (مجری) و غیره.

    متصدیان بیع و اقارب نسبی و سببی آنها نمی توانند به درجه سوم خرید کنند.

    شرکت کردن .

    ماده 128 - حراج از قیمتی که در مواد 73 تا 75 مقرر است شروع می‌شود و مال مال کسی است.

    بالاترین قیمت را پذیرفته است.

    هنرماده 129 - داور (مجری) می تواند تعهد کند که ثمن مال را بپردازد که در این صورت برنده مزایده باید.

    مجلس ده درصد قیمت را به عنوان ودیعه به اجرائیه تسلیم می کند. حداکثر مدت باید از یک ماه تجاوز کند.

    انجام نمی شود و در صورتی که برنده مزایده مابقی قیمت ملک را در موعد مقرر پرداخت نکند، پس از کسر هزینه، ودیعه خود را خواهد داشت.

    مزایده به نفع دولت ضبط و مزایده تجدید می شود.

    ماده 130 - صاحب مال می تواند تقاضا کند مقداری از مال او را اول یا بعداً بفروشد یا خودش بفروشد.

    بالاترین قیمت پیشنهادی را نقدا بپردازید و از فروش آن جلوگیری کنید.

    ماده 131 - در صورتي كه خريدار مال مالي كه حراج از آن شروع مي شود نداشته باشد محكوم له مي تواند مال ديگري را از آن بخرد.

    محکوم له معرفی و تقاضای توقیف و مزایده آن یا معادل آن از مال مورد مزایده را به قیمت دارد.

    قبول یا درخواست تجدید مال توقیف شده و در صورت اخیر مال مورد مزایده

    هر مبلغی که خریدار پیدا کند به فروش می رسد و هزینه درج آگهی مجدد به عهده محکوم علیه خواهد بود. و هر زمان

    در صورت تعدد طلبکاران، رأی اکثریت از نظر پیشنهاد دهنده برای تجدید آگهی مزایده معتبر است.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 2:22 PM
    بازدید : 234
    برچسب‌ها :

    قانون اجرای احکام مدنی (مصوب 01/08/1356 با آخرین اصلاحات تا تاریخ 1394/11/12)
    فصل اول - قوانین عمومی

    مبحث 1 - پیش نیازهای اجرا

    ماده 1 - هیچ رأی محاکم دادگستری به موقع اجرا نمی شود مگر اینکه قطعی شده باشد یا

    اجرای موقت آن در مواردی که قانون معین کرده است صادر شده است.

    ماده 2 - احکام محاکم دادگستری زمانی به موقع اجرا می شود که محکوم علیه یا وکیل یا قائم مقام او.

    قانون وی ابلاغ شده و محکوم له یا نماینده یا نماینده قانونی وی باید این درخواست را کتباً به دادگاه تقدیم کند.

    ماده 3 - حکمی که موضوع آن مشخص نشده باشد قابل اجرا نیست.

    ماده 4 - اجرای حکم با صدور اجرائیه به عمل می‌آید مگر اینکه در قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد.

    در مواردی که دادگاه جنبه اعلامی دارد و نیازی به اقدام محکوم له ندارد مانند اعلام اصالت.

    یا بطلان سند اجرائی صادر نمی شود، همچنین در مواردی که دستگاه های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت

    طرف دعوی نیست ولی اجرای حکم باید توسط ایشان انجام شود.

    این موسسات موظف به اجرای حکم با حکم قضایی هستند.

    ماده 5 - صدور اجرائیه توسط دادگاه اولین است.

    ماده 6- در اجراء نام و نام خانوادگی و محل اقامت محکوم له و محکوم له و مشخصات حکم و موضوع آن و.

    نوشته است پرداخت حق اجرا به عهده محکوم علیه و به امضای رئیس دادگاه و مدیر دفتر می رسد.

    مهر دادگاه ممهور و برای ابلاغ ارسال می شود.

    ماده 7 - برگه های اجرائی به تعداد محکومان به اضافه دو نسخه صادر می شود که یک نسخه آن در پرونده موجود است.

    و یک نسخه دیگر پس از ابلاغ محکوم له در پرونده اجرایی بایگانی می شود و یک نسخه در زمان ابلاغ به محکوم له ابلاغ می شود.

    محکوم به داده می شود.

    ماده 8- ابلاغ اجرائیه طبق مقررات قانون آیین دادرسی مدنی به عمل می آید و آخرین محل ابلاغ به محکوم له می باشد.

    اجرائیه ابلاغ اجرائیه سابقه ابلاغ محسوب می شود.

    ماده 9 - در مواردی که ابلاغ اوراق مربوط به دعوی مطابق ماده 100 قانون آیین دادرسی مدنی و حداکثر تا سقف ابلاغ شده باشد.

    محکوم علیه قبل از صدور قرار اجرا، محل سکونت خود را به دادگاه اعلام نکرده است.

    با رعایت مفاد مواد 118 و 119 این قانون و ده روز پس از آن به موقع اجرا می شود.

    است. در این صورت اخطار یا اخطار دیگری به محکوم علیه برای عملیات اجرائی لازم نیست مگر اینکه

    محکوم علیه باید کتباً اعدام خود را به دادگاه اطلاع دهد. مفاد این ماده باید در آگهی قید شود.

    ماده 10 - در صورتی که محکوم علیه قبل از ابلاغ اجرائیه معسر باشد یا فوت کند، اجرائیه به ولی، قیم، قیم، قیم

    به ورثه یا مدیر ترکه وی ابلاغ می شود و در صورتی که حجر یا فوت محکوم علیه پس از ابلاغ اجرائیه باشد، مفاد اجرائیه و

    آنها از طریق اطلاعیه از عملیات مطلع خواهند شد.

    ماده 11 - در صورت اشتباه در صدور اجرائیه دادگاه می تواند رأساً یا به تقاضای هر یک از طرفین.

    ابطال یا اصلاح الزامات پرونده اجرائی یا لغو عملیات اجرایی و دستور استرداد پرونده اجرائی.

    دادن.

    مبحث دوم - داوران (مدیران)

    ماده 12 - مدير اجرايي وظايف خود را به رياست و مسئوليت دادگاه و حسب ضرورت و با نظارت خود قاضي انجام مي دهد.

    مجری ( خواهد داشت.

    ماده 13 - در صورتی که دیوان داوری مجری نداشته باشد (یا قاضی دارای مأمور اجرا نباشد)

    توسط مدیر دفتر یا سایر کارکنان دادگاه یا افسران پلیس یا ژاندارمری اعدام می شود.

    ماده 14 - در صورتی که در حین اجرای حکم از قضات (مجریان) مقاومت یا سوء استفاده شود.

    بسته به مورد، آنها می توانند از پلیس، ژاندارمری یا نگهبان برای اجرای حکم کمک بخواهند.

    آنها موظف به انجام آن هستند.

    ماده 15 - در صورتی که مأمورین مذکور در ماده قبل به درخواست داور (مأمور) (مأمور اجرا) عمل نکنند.

    صورتجلسه ای در این خصوص تنظیم می کند تا توسط مدیر اجرایی جهت تعقیب به مرجع ذیصلاح ارسال شود.

    ماده 16 - هرگاه مأمور اجرا در حین انجام وظیفه مورد اهانت یا مقاومت قرار گیرد مأمور مذکور.

    صورتجلسه را با امضای شهود و مأموران نیروی انتظامی (در صورت حضور) تنظیم می کند.

    ماده 17 - کسانی که از انجام قاضی (مأمور اجرائیه) جلوگیری می کنندوظایف خود را علاوه بر مجازات مقرر در قانون جزا انجام دهند

    آنها همچنین مسئول خسارات ناشی از اعمال خود هستند.

    ماده 18 - مدیران و قضات (عوامل اجرائی) در موارد زیر نمی توانند مأموریت را بپذیرند:

    1- اجرائیه مربوط به همسر ایشان است.

    ۲- اجرائیه در مورد اشخاصی است که مدیر یا قاضی (مأمور اجرا) تا درجه سه با آنها نسبت نسبی یا سببی دارد.

    دارد.

    3- مدیر یا قاضی (مأمور اجرا) قیم یا قیم یکی از طرفین یا متولی امور او باشد.

    4- در صورتی که قرار اجرا در مورد کسانی باشد که بین آنها و مدیر یا قاضی (مأمور اجرا (یا همسر آنها) دعوی مدنی یا

    یک پنالتی وجود دارد. در هر یک از موارد مذکور در این ماده، اجرای حکم توسط رئیس دادگاه به مدیر یا قاضی.

    (مأمور اجرا) تعیین می شود و در صورت عدم وجود مدیر یا عامل دیگری در آن منطقه، اجرای حکم توسط مدیر.

    دفتر یا سایر کارمندان دادگاه یا حسب مورد مأموران شهربانی و ژاندارمری.

    مبحث 3 - دنباله اجرا

    ماده 19 - اجراء به موقع توسط شعبه اجراي دادگاه صادركننده اجراء مي شود.

    ماده 20 - هر گاه تمام یا قسمتی از عملیات اجرایی باید در دادگاه دیگری انجام شود مدیر اجرا باید آن را انجام دهد

    عملیات مزبور را به قسمت اجرائیات دادگاه آن ناحیه محول می نماید.

    ماده 21 - مدير اجرايي براي اجراي حكم تا اجرايي و درخواستها و كليه برگه هاي مربوط تشكيل پرونده مي نمايد.

    آن را به درستی بایگانی کنید.

    ماده 22 - طرفین می توانند پرونده اجرایی را رسیدگی و از مندرجات آن رونوشت یا فتوکپی تهیه کنند.

    رونوشت یا فتوکپی به میزان مقرر در قانون آیین دادرسی مدنی اخذ می شود.

    مبینا قره گوزلو
    شنبه 14 / 3 - 2:29 PM
    بازدید : 227
    برچسب‌ها :

    آمار سایت

    آنلاین :
    بازدید امروز :
    بازدید دیروز :
    بازدید هفته گذشته :
    بازدید ماه گذشته :
    بازدید سال گذشته :
    کل بازدید :
    تعداد کل مطالب : 226
    تعداد کل نظرات : 0

    خبرنامه